-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dodge Viper SRT-10
I likhet med Lamboen er dette en åpen toseters supersportsbil med V10-motor, men mens italieneren har kraftkilden rett bak føreren, sitter motoren foran på amerikaneren. .
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Et slagvolum på hele 8,3 liter sørger for den rette gromlyden, og det er hele 711 Nm dreiemoment å rutte med, i tillegg til de 506 hestekreftene
Vipern er lang og lav, og ser mer ut som en skikkelig amerikansk muskelbil enn en sportsbil. Og det inntrykket beholdes når man tar den ut på banen – den føles som en stor bil, hvor mye av vekten er foran.
Under hard nedbremsing er den litt urolig, og gjennom svingen kan den være litt vanskelig å holde på linja. Men motoren er mektig, med et overbevisende trøkk fra lave turtall og oppover.
Gearspaken har en litt lang vandring, og får stå ganske i fred siden motoren har så voldsomt drag.
Det morsomste med Vipern er kanskje når man drar på skikkelig langs rettstrekkene med den voldsomme lyden fra motoren foran og eksosrørene som kommer ut rett foran bakhjulene.
Motor: V10, 8285 ccm
Effekt: 506 hk v/5600 o/min, 711 Nm v/4000 o/min
0-100 km/t: 4,0 sek
Toppfart: 305 km/t
Vekt/effekt: 1565 kg/506 hk = 3,1
Rundetid: 1:13,6 sek
Pris: kr 1.995.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider