Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.
Suzuki Kizashi
Foto: Knut Moberg d.e.

Vi fant: Splitter ny Suzuki i Norge

I et lukket og låst telt – parkert mellom stabler av dekk, takstativ og snøryddeutstyr, står den eneste Suzuki Kizashi i Europa. Bilen er fløyet inn fra Japan. Vi fant den – noen hadde nemlig glemt å låse porten!

Publisert Sist oppdatert

Den norske Suzuki-direktøren, Frank Dunvold, bruker å være svært så snakkesalig når han kan fortelle om Suzuki. Men om den nye Suzuki Kizashi sier han minst mulig.

- Vent til bilutstillingen i Genève om en måned, sier han.

SE: En Suzuki for Norge?

Avslørt

Men på tomten til importselskapet i Drammen står hemmeligheten godt parkert inne i et stort lagertelt. Noen hadde glemt å låse døren – og da ble fristelsen for stor for en biljournalist. Det er ikke hver dag Suzuki har en ny bilmodell!

Den nye Suzuki-modellen (med firehjulstrekk naturligvis) er egentlig bare utviklet for USA og Canada. En kompakt familiebil som hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit for noen uker siden.

SPIONBILDER: Kizashi kaster klærne

I Nord-Amerika leveres den med bensinmotor og automatgir som standard. Motoren yter 178 hk og er på 2,4 liter.

Fabrikken i Japan har gitt etter for press og har bestemt at den nye sedanen også skal selges i et lite utvalg markeder i Europa – ”til å¨begynne med”.

SLIK STARTET DET: Kizashi Concept i Frankfurt 2007

Kjapt levert

Og først i køen står Norge, der importøren RSA sjokkerte japanerne ved å bestille den nye bilen med lufttransport. Den ble lastet i en container, sendt med fly direkte fra Nagoya til Luxembourg og deretter til Gardermoen.

Bilen som er kommet til Norge har chassisnummer 51. (Nå skal det være nok en bil i lufta på vei til bilutstillingen i Genève, der det blir Europa-premiere).

Forhandlerne ble invitert til Gardermoen for noe de trodde var en normal lansering av småbilen Alto, produsert i India (priser fra kr 139.000).

Introduksjon ble det – og på bakrommet hadde importøren Kizahsi – og forhandlerne sperret øynene opp for bilen som skal konkurrere med Subaru Legacy, Audi A4 og VW Passat.

- Vi trodde ikke våre egne øyne, forteller en forhandler som var til stede. Han og kollegene måtte på tro og ære love ikke å snakke om hva de hadde sett – men makter ikke å holde begeistringen tilbake.

SE: Bilder av Kizashi i amerikansk utgave

Det som virker klart på nåværende tidspunkt er:

• Lansering i Norge i april. De første bilene til Norge ble produsert i desember og er nå på bilbåt på vei mot Norge. Det er tre biler som skal kjøres landet rundt før lansering

• Prisene er ikke helt endelige da de avhenger av yenkursen. Men bilen ligger i prisklasse ca kr 450.000. Og da handler det om en bil som ikke trenger annet ekstrautstyr enn vinterdekk

• Til Norge er det i oppstartfasen bestilt 1000 biler

Den relativt stive prisen skremmer ikke Suzuki-direktør Dunvold:

- Våre forhandlere er vant til å selge Suzukier som koster godt over 400.000 kroner. Prisen blir gjerne så høy på oppgraderte Grand Vitara med en del utstyr.

Det er på bilutstillingen i Genève i mars at bilen har Europa-premiere. Norge blir første land i Europa hvor bilen kommer i salg.

Her får du de første bilder av den nye bilen på norsk jord.

Powered by Labrador CMS