-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Touran på gang
Volkswagen er godt i gang med utviklingen av en ny Touran, selv om dagens modell bare er fire år gammel.
Det var våren 2003 Volkswagen lanserte førsteutgaven av sin kompakte MPV, og den ble raskt en populær modell – ikke minst i Norge hvor den også kunne registreres som varebil på grønne skilter.
Fire år sener fulgte en Cross-variant som hadde de samme egenskapene, men med detaljer som ga den et visst off-road-preg.
Storselger
I de beste årene ble det solgt over 5000 Touran i Norge, jevnt fordelt på varebil og personbil. Men de siste årene har salget ligget på et par tusen totalt.
Det skyldes nok primært at SUVer er mer trendy enn flerbruksbiler, selv om sistnevnte i mange tilfeller er bedre egnet for barnefamilier.
Dagens modell er andre generasjon og kom på markedet i 2010, men selv om det fikk et mer moderne utseende og nye drivlinjer, hadde den mye til felles med forgjengeren - blant annet plattformen som den også delte med Golf V.
Fleksibel
Og plattformen er nok en av grunnene til at vi nå får et tidlig generasjonsskifte. Neste Touran skal nemlig som nye Golf baseres på den fleksible MQB-plattformen som danner grunnlag for en rekke modeller fra VW-konsernet i årene fremover.
Plattformen sørger for betydelig vektreduksjon, og kombinert med moderne drivlinjer kan vi forvente at neste generasjon Touran har lavere forbruk og utslipp enn dagens modell.
Den vil ha en mer moderne innredning som bl.a. innbefatter en ny seteløsning kalt Easy Fold System. Det kommer også mye nytt på utstyrsfronten, både med hensyn til sikkerhet, praktiske løsninger og komfort.
Nye markeder
Mens Touran har gjort suksess på europeiske markeder, er det få andre verdensdeler som har solgt denne modellen. Nå vurderes det å selge modellen i markeder som USA og Kina, noe som kan medføre et større utvalg av drivlinjer.
Nye Touran er trolig på plass i første halvår 2015.