Volvo PV 445 Duett

Avgiftsregimet får skylda:

Slutt på salget av Volvo stasjonsvogner

Volvo Cars har besluttet å fase ut salget av de to ladbare hybrid-modellene V90 og V60 i Norge.

Publisert

1. oktober i år er siste frist for bestilling av bilene, og ifølge selskapet er dette en naturlig konsekvens av utviklingen i det norske bilmarkedet.

– Med et tilnærmet helelektrisk nybilmarked og en befolkning som i økende grad foretrekker SUV-er, er det riktig å avslutte salget av V90 og V60 nå. Vi fortsetter vår satsing på elbilene, spesielt den nye Norges-favoritten EX30, samt vår nye store SUV EX90, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Endringene i det norske avgiftssystemet har gjort ladbare hybrider dyrere og bidratt til å redusere etterspørselen de siste årene.

I perioden januar-juli i år ble det registrert 42 V90 og 32 V60 i OFV, en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023. Siden nyeste generasjon ble lansert i henholdsvis 2017 og 2018, er det registrert 7.147 V90 og 6.496 V60 i landet vårt.

70 års historie

Volvo regnes av mange som selve oppfinneren av det praktiske og familievennlige bildesignet kjent som stasjonsvognen. På 50- og 60-tallet kom Volvo-bilene Duett (1953) og Amazon (1962), og særlig Amazon kalles gjerne historiens første stasjonsvogn, eller «herregårdsvogn» som den ble kalt.

I 1967 ble Volvo 145 lansert, modellen som mest sannsynlig la grunnlaget for en av bilhistoriens mest ikoniske former. Den firkantede bilen med det tilnærmet loddrette bakvinduet ble startskuddet på en lang rekke karakteristiske stasjonsvogner fra Volvo – som 245, 740, 850 og 940 – elsket av både hverdagssjåfører og bilentusiaster over hele verden gjennom de siste 50 årene.

Totalt er det solgt mer enn 6 millioner Volvo stasjonsvogner på verdensbasis siden Duett ble lansert for 71 år siden.

Viderefører arven

Trosby mener stasjonsvognen for alltid vil stå sentralt i Volvos historie.

– Ikoniske modeller som Amazon, 240 og 850 har mye av æren for at Volvo i dag er et av verdens mest velkjente bilmerker. Vi er samtidig opptatt av at nye modeller henter inspirasjon fra designarven vår, og viderefører det unike som gjør Volvo til Volvo, sier Trosby.

Beslutningen om å avslutte salget av V90 og V60 gjelder kun for det norske markedet. Bilene er tilgjengelig i de fleste av Volvos markeder, og i 2023 ble det solgt 30.400 V60 og 14.200 V90 på verdensbasis. Volvo vil fortsette å tilby SUV-ene XC60 og XC90 som ladbare hybrider i Norge.

– Volvo skal lansere en rekke spennende elbiler de kommende årene som vi tror vil passe det norske markedet meget godt, sier Trosby.

V90 Recharge T8
V60 Recharge T8
Volvo 850 R
Volvo 740 Turbo
Volvo 145
Volvo P220 Amazon
Volvo PV 445 Duett
Powered by Labrador CMS