-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Subsidiering av risiko-kunder?
Svenskeide Trygg Hansa Forsikring AS opererer på en helt annen måte enn de store norske forsikringsselskapene. De har innført et nytt og langt enklere forsikringssystem. Vil konkurrentene møte denne utfordringen ved å senke sine priser?

Dette er gjort mulig ved at Trygg Hansa Forsikring AS opererer gjennom avtaler med store organisasjoner som Oslo Bolig og Sparelag (OBOS), samtidig som adminstrasjons-kostnadene blir holdt på et minimum. Dermed kan de tilby bileiere adskillig rimeligere forsikring, og ungdom er gruppen som har mest penger å hente.
– Vi kjører vårt løp uavhengig av Trygg Hansa Forsikring AS tilbud til Obos-medlemmene i Oslo, sier informasjons-sjef Jack Frostad i If Skadeforsikring AS. Hans selskap har videreutviklet sitt system med premiesetting, og mener dette i det lange løp vil vise seg å være konkurranse-dyktig nok.
Ingen dumping
– I øyeblikket opplever vi et bransjeproblem med mye skader, og summen av administrasjonskostnader og skade-kostnader ligger i dag over 100% hos de fleste selskapene. Vi ser ingen grunn til å kaste om våre systemer, og vi vil heller ikke dumpe premien. Folk har vel snarere opplevd en premieøkning det siste halvåret, sier Frostad. Han tror spesielt ungdommen vil være tilbøyelige til å søke seg over til Trygg Hansa AS, men eldre kunder med opptjent bonus synes han bør tenke seg grundig om før de vurderer å gå over til konkurrenten.
Frostad mener det blir spennende å se om Trygg Hansa AS vil overta de mest kostbare kundene, og han venter i spenning for å se om dette kan bli lønnsomt.
– Det vi tidligere har sett når det har kommet slike tilbud, er at de eksisterer en tid og så blir borte. Vi ser derfor ingen grunn til å senke premien. I stedet ønsker If Skadeforsikring AS å videreutvikle sitt nåværende system ved å finne grupper av kunder som er mer utsatt for skader, og la disse betale mer.
– Gjensidige Nor Forsikring AS vil få på plass løsninger som er konkurransedyktige, men vi kommer ikke til å lage tilsvarende løsninger som Trygg Hansa AS. Det vil ikke være lønnsomt, sier informasjonssjef Paul Adam. Han ønsker ikke å gå inn på hvilke endringer selskapet vil foreta ut fra konkurransehensyn.
Ikke lønnsomt
– De som har høy premie er de som oftest har høy risiko, og at noen får lavere premie er lite sannsynlig. Vi vil ikke komme med noen ny løsning, men vil foreta justeringer, sier Adam. MB antar dermed at Gjensidige Nor Forsikring AS vil legge seg på en linje som ikke er ulik den som If Skade-forsikring AS har lagt seg på.
– Vår vurdering er at prisene til Trygg Hansa AS er for lave til å møte fremtidige skader, sier informasjonssjef Ingrid Kristine Holm i Vesta Forsikring AS. Så-fremt Trygg Hansa AS over tid ikke ønsker å subsidiere kundene sine på bilsiden, må prisene opp. Dette tilbudet blir nok en kortvarig glede for kundene til vår konkurrent, tror Ingrid Kristine Holm i Vesta Forsikring AS.