-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Taket nede for mindre penger
Prisklasse mellom 50.000 og 150.000 kroner:
Smart Roadster (2003-2006)
Det er kanskje overraskende, men det er siden 2003 tatt inn nesten 400 Smart Roadster og Roadster Coupé til Norge (22 ny-solgte, og 372 bruktimporterte)! Senest i går så jeg en – og på et tidspunkt var jeg veldig nær ved å kjøpe en. De fleste er nok 82-hesteren, men toppen av kransekaka er Brabus-utgaven med sine 101 hestekrefter.
Bilen er riktignok ikke helt uten sine feil og problemer. Den robotiserte manuelle girkassa er jevnt over mislikt, Brabus-felgene har dårlig kvalitet og tidlige modeller slet med vannlekkasjer.
Merk: Coupé-utgaven har et langt mer praktisk bagasjerom enn Roadster-varianten.
Men finn en modell som har fått fikset lekkasjeproblemet, bli venn med girkassa og legg på tur. Med en Brabus!
Fakta Smart Roadster Brabus
Motor
698 ccm, R3 turbobensin
Effekt
101 hk/130 Nm
Fart
0-100 9,8 sek., toppfart 195 km/t
–
MG TF (2002-2011)
MG TF var en oppgradert utgave av MG F, som i sin tid ble introdusert i 1995. Oppgraderingen førte til at MG droppet Hydragas-demperne til fordel for tradisjonelle stålfjærer, og motoren fikk en oppgradering. Utseendet fikk seg et løft, og chassiset ble mye stivere enn i MG F.
Men drivlinjen var ellers lik, med midtmontert motor og bakhjulsdrift.
MG TF er langt fra den mest pålitelige cabrioleten på bruktmarkedet, men det kan brukes til din fordel. Toppakningen er et problem, og en rekke andre småting kan irritere. Plukk på feilene og prut i vei.
Husk også at siden bilen er midtmotorisert, har den et ekstra bagasjerom foran.
Fakta MG TF 135:
Motor
1795 ccm, R4 bensin
Effekt
136 hk/165 Nm
Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 205 km/t
–
BMW Z3 (1995-2002)
Du kunne tenkt deg en Bond-bil, sier du? Og det må være cabriolet? Og ikke engelsk? Da er det ikke så mange muligheter igjen. Toyota 2000GT er helt urealistisk og BMW Z8 er alt for dyr. Men BMW Z3, derimot. Der finnes det muligheter!
Prisene på Z3 synker stadig, og det er mulig å få en fin bil mellom 60.000 og 70.000 kroner, faktisk.
Så fikk kanskje ikke Z3 så veldig mye tid på lerretet i GoldenEye, og et (ufortjent?) frisørbilstempel fikk den nærmest gratis. Men salget tok av – mye takket være Pierce Brosnans korte tid bak rattet på bilen.
De fleste (om ikke alle) Z3 i det lavere prissjiktet i Norge har1,8- eller 1,9-litersmotor. Om mulig vil jeg nok anbefale å se etter en 2,0- eller 2,2-liter. Da er det rekkesekser under panseret, og garantert fin motorlyd med taket nede.
En noe spesiell Z3 Coupé dukket også opp etter hvert, men kun med store motorer – og utenfor denne prisrekkevidden foreløpig.
Fakta BMW Z3 2,2
Motor
2171 ccm, R6 bensin
Effekt
170 hk., 210 Nm
Fart
0-100 7,9 sek., toppfart 224 km/t