-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Tesla Model 3 på veien
Her er bilen noen tusen nordmenn venter tålmodig på.
Tidligere har vi kun sett protyper på Model 3, men her er den ekte varen ute på en testrunde. Fullstendig umaskert.
Etter planen skal produksjonen starte i løpet av inneværende år, men Tesla er kjent for forsinkelser på både Model S og Model X, så det er ingen stor overraskelse om også den kommende «folkemodellen» ligger etter skjema.
Vi ser at den endelige bilen er noe nedtonet sammenlignet med modellene som sto på scenen under lanseringen for et år siden. Designmessig ser den på mange måter ut som en krympet Model S.
En stor forskjell på de to, i tillegg til størrelsen, er imidlertid utformingen av hekken. Selv om Model 3 ser ut som en kombikupe med stor bakluke, som Model S, så har lillebror en fast bakrute som ikke kan åpnes. Dermed blir det meget trang åpning til bagasjerommet.
Nødvendig tiltak
Elon Musk har forklart at dette er et nødvendig grep for å få brukbar takhøyde i baksetet. Han har også senere twitret at Tesla har gjort endringer for å lage åpningen større før bilen går til samlebåndet.
For å illustrere det innvendige volumet har Musk sagt at Model 3 har plass til et 7 fots surfebrett og at man kan få med seg en sykkel i bilen.
Hengslingen av bakluken på bilene her er plassert på tilsvarende sted som det var på prototypene, men så lenge luken er lukket er det umulig å avsløre hvilke endringer som er foretatt under veis.
Bra rekkevidde
Vi ser at Teslas testteam har med en BMW 3-serie som følgebil, og de bruker nok gjerne bayersk premium som benchmark for den nye modellen.
Basisversjonen av Model 3 forventes å ha en rekkevidde på cirka 350 kilometer etter amerikansk målemetode. Chevrolet Bolt (den amerikanske ugaven av Opel Ampera-e) er målt til 380 kilometer etter samme metode. Men dyrere modeller får større batteripakker som gir vesentlig lengre rekkevidde, .
Vi får også en snikktitt inn i bilen, og vi ser at Tesla benytter en stor skjerm som i Model S og Model X, men at den her står horisontalt i stedet for vertikalt, og at den stikker ut fra dashbordet i stedet for å være integrert. Sistnevnte kan skyldes at interiøret er pre-produksjon.