-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Yamahas nye sportsbil
Det var varslet at Yamaha skulle vise frem en konseptbil på årets Tokyo-utstilling. Men ingen sa den skulle se så bra ut.
På en snurreskive inn mot veggen på Yamaha-standen står en av Tokyo-utstillingens virkelige lekkerbiskener.
Bilen har fått navnet Yamaha Sports Ride Concept, og er en kompakt coupé med to seter.
Og under skallet finner vi iStream – prosjektet til ikke helt ukjente Gordon Murray, mannen bak McLaren F1 og en rekke VM-vinnende Formel 1-biler.
Yamaha har tidligere vist en konseptbil bygget rundt iStream, kalt Motiv.e. Og det japanske konsernet har i mange år samarbeidet med flere bilprodusenter om både motorbygging og hele modeller.
Verdens vakreste bil, Toyota 2000GT, ble for eksempel bygget av Yamaha.
Fronten på Sports Ride Concept (SRC) kan minne litt om enkelte Toyota-konsepter. Det er ingen uting, spesielt om vi snakker om den ville FT-1.
Men jeg synes også å se noe Honda S660 der inne – en bil som størrelsesmessig passer Yamaha-konseptet bedre.
Yamahaen ser likevel mye tøffere ut – både innvendig og utvendig.
Hvilken drivlinje som ligger i bunnen, er et spørsmål det ikke går an å svare på. Det er nemlig ingen. Dette er kun et konsept, og «trivialiteter» som motor og drivverk får komme senere.
Men vi vet jo at Yamaha har mye gøy fra motorsykkelavdelingen sin de gjerne kunne brukt.
At SRC er klar for lukten og lyden av en bensinmotor, tydeliggjøres av at konseptet har eksosrør. Og en titt inn i interiøret, viser at Yamaha planlegger å bruke en automatgirkasse. Trykk-knapper på en søyle opp fra gulvet veksler mellom girmodusene.
SRC er ikke helt fri for frekke detaljer og referanser til Yamahas brede produktspekter.
I bagasjehyllen bak passasjerstolen ligger nemlig en trompet. Yamaha er like godt kjent blant musikere som motorsykkelentusiaster.
Og de lager mer enn gjerne one-of-a-kind-instrumenter* også, som Elton Johns «Million Dollar Piano», et 1500 kilo tungt flygel dekket av LED-lamper som fungerer som skjermer.
Interiøret i SRC-konseptet viser også Yamahas detaljfokus. Lekre seter og et stilig ratt, kledt i brunt skinn og med detaljer i karbonfiber, er helt innafor. Det samme er de tre elegante klokkehusene og det minimalistiske dashbordet.
Og det loves så klart et skreddersydd musikkanlegg i bilen.
Selv om bilen foreløpig står uten drivlinje, har Yamaha estimert en vekt på 750 kilo. Den lave vekten er godt hjulpet av et karosseri som hovedsakelig består av plastpaneler, men også karbonfiber.
iStream-kjernen er også produsert i karbonfiber, og med Murrays ekspertise i nettopp dette materialet, bør SRC være en ganske kjøreglad bil – dersom den noen gang kommer på veien.
Og det håper jeg virkelig at den gjør!
*: Okei, det ble faktisk bygget to «Million Dollar Pianos». Et til Elton selv, og et til en veldedighetsauksjon.