-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyota Prius:
Med fokus på miljøet
Mens bilprodusentene forsker på brenselceller og annen alternativ drift av fremtidsbilen, har Toyota sin mellomløsning klar. Den heter Prius og du kan bestille den hos nærmeste Toyota forhandler. I dag!

Utseendemessig skiller den seg ikke særlig ut fra en vanlig bil. Prius er en firedørs sedan registrert for fem personer. Størrelsesmessig er den omtrent som en Corolla, men 10 cm mer i høyden gir økt sittekomfort og følelsen av et mer rommelig interiør. Bilen måler 4,32m (L) x 1,70m (B) x 1,48m (H) og har en totalvekt på 1250kg. Den økte vekten på ca 200kg sammenlignet med Corolla skyldes først og fremst hybridsystemet som består av en bensindrevet og en elektrisk motor.
Automatisk opplading
I hastigheter inntil 65 km/t drives bilen primært elektrisk, da er den svært stillegående og miljøvennlig. En av de store fordelene med Prius sammenlignet med rene elbiler, som for eksempel Think, er at du ikke trenger å tenke på at du stadig må lade batteriene. For når bensinmotoren er i gang og under oppbremsinger genereres strøm til opplading av batteriene.
Bensinmotoren er på 1,5 liter og yter 72hk. Max dreiemoment er 115 Nm ved 4200 o/min, dette er også maksimalt turtall på motoren. El-motoren yter på sin side 45hk, men den har et imponerende dreiemoment på 350 Nm ved 0-400 o/min. Akselerasjonen er noe langsommere enn det du er vant til i en tradisjonell bil, 0-100 km/t går unna på 13,4 sekunder. Men bilen er rask ved forbikjøringer, og 80-100 km/t klarer den på 4,8 sekunder. Prius har en toppfart på 160 km/t, mer enn nok for norske forhold.
Miljøvennlig
Det som først og fremst skiller Prius fra en tradisjonell bil er det lave forbruket. Du klarer fint å holde deg rundt halvliteren på mila, selv ved blandet kjøring. Sentralt på bilens instrumentpanel finner du et display som forteller om bilen drives med strøm eller bensin og hvilket snittforbruk du har i øyeblikket.
Prius er miljøvennlig på flere områder. Den er produsert av resirkulerbare materialer, som blant annet er produsert fra bilvrak. Toyota har etablert et innsamlingssystem for de høyteknologiske nikkel-metallhydrid batteriene alle steder hvor bilen selges.
Litt dyrere – for miljøets skyld
I Norge har Prius fått en pris på 266.000 kroner inkludert standardutstyr som metallic lakk, sentrallås, servostyring, ABS-bremser, klimaanlegg, elektriske vindusheiser, alufelger, nedfellbart delt baksete og ratt som kan justeres i høyden. Sammenlignet med for eksempel en Corolla betaler du noen titusener ekstra. Noe av dette vil du spare inn på redusert forbruk, spesielt dersom du kjører mye. Og noen tusenlapper er det vel verd å være en miljøbevisst sjåfør!
BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde av førermiljø
Stort bilde av energimonitor
Stort bilde av interiør med nedfelt baksete
Stort bilde av hybridsystem
Skjematisk bilde av hybridsystem
Av Terje Ringen – Bilnorge.no