-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas nye offroad oppskrift
Til påskens New York utstillingen kommer Toyota med sitt amerikansk-utviklede soft-roader konsept. Navnet tyder på en avløser til klassiske FJ.
De få FJ-ene vi har i Norge ble vel alle importert bak mål, dette er med andre ord ikke en modell vi har noe særlig forhold til.
Men dersom Toyota velger å utvikle sitt FT-4X konsept til produksjon, er det vel muligheter for at den vil dukke opp her også. Oppskriften tyder på at den vil kunne finne mange kunder.
Den opprinnelige FJ var en ganske retro-inspirert offroader, med forholdsvis solide egenskaper. Den nye – navnet står for «Future Toyota Four Wheel Drive Crossover – er åpenbart mer ment for storbybeboere med drøm om furu og fluefiske enn for seriøst skogsarbeid.
Utgangspunktet er en bil som kan kjøres hvor som helst, på et øyeblikks varsel. Storbyungdommen drømmer om friluft, men planlegger aldri, sier folkene i Calty, Toyotas California designsenter som har kommet opp med dette konseptet.
Derfor finner man også tendenser til Swiss Army Knife, spesielt på innsiden.
Du finner en sovepose fra North Face stuet mellom forsetene, slik at den fungerer som armlene. Armlenene i bakdørene kan til gjengjeld hektes av og kan brukes som vannflasker. Innvendig belysning sitter også løst, og blir plutselig lommelykter, mens du kan ta ut hele entertainment-anlegget og bruke det til party-party rundt leirbålet.
Ta gjerne med deg sat.nav.-en også du, for den finnes egentlig ikke. Den er bare en holder til telefonen din, som allikevel er den du bruker som GPS og berøringsskjerm når du til daglig vandrer rundt i storbyen din – så du trenger jo ikke noe mer i bilen.
Bakdørene kan åpnes opp – hengslet i taket, eller hengslet i siden – dørhåndtaket bak lar deg velge. I bagasjerommet finner du to oppbevaringsbokser – en kjøleboks for mat og drikke og en for å holde ting lunkent, yttertøy eller pledd for eksempel. Dessuten kan du stille ventilasjonsdysene slik at du kan får tørket vått tøy.
Baksetet kan legges helt flatt, og du finner masse surrekroker der.
Takstativer gjør det enkelt å feste det du drar med deg der også, samtidig som festene kan benyttes som strømuttak.
Utvendig ser du også at designerne har hatt litt tøff oppførsel i tankene. Tauekroker med refleks i støtfangerne tyder for eksempel på at de regner med at du må trekkes opp av grøfta eller ut av sumpen nå og da.
Og selv om denne også er bygget på den samme TNGA-C plattformen som Prius og C-HR, er temaet mye mere tøff sjarm enn du finner på de andre.
Det er forresten litt gøy hvordan man finner små X’er som gjennomgående design-tema rundt hele bilen.
Dessuten, og det vil nok mange nostalgikere glede seg over, så finner du ikke en eneste Toyotalogo på bilen. Men du finner Toyota-navnet med store bokstaver på grillen, bak og på rattet.
Akkurat den utstilte bilen har ingen motor, selv om den er bygget opp skikkelig med McPherson foran og parallellogram bak. Men her burde det ikke være noen sak å legge inn en liten Toyota-firer og noe 4x4 med reduksjonsgir, for virkelig å gi den egenskaper som utseendet antyder at den har.
Og vi kan nok trygt regne med at når den nye Renegade og den kommende Ford Bronco blir virkelighet, vil ikke Toyota sitte stille og se at andre forsyner seg hemningsløst av dette markedet.
Vi tror, med andre ord, at FT-4x er noe som kommer.