Ukjent glipp i regelverket:
Varebileiere må holde lastebilfart!

VG-sjåfør Bjørn Lauritzen ble definert som fører av en lastebil da han ble tatt i fartskontroll i 90-sonen på E6 ved Stange. Grønne skilter og definisjon varebil hjelper lite. Hvor mange yrkessjåfører kjenner "regel-glippen"?

Publisert

Finansdepartementet derimot har plassert VG-bilen, en 1999-modell Volkswagen LT 35 TDI, i gruppen sammen med vare-biler. Vognkortet forteller at kjøretøyet er en varebil med tillatt totalvekt på 3.500 kilo. Med en kilo mer ville han også måttet ha førerkort for lastebil (klasse C1). Ved politietaten på Hamar hevder de at Lauritzen må følge farts-grensene for lastebiler fordi bilen hans er registrert med en kilo for mye.

Kjøpt for 90
Hensynet til fart og lavere avgifter var hovedgrunnen til at VG skaffet en varebil med grønne skilter for å kjøre aviser fra Oslo til Lillehammer grytidlig på morgenen.

Bildene fra den automatiske fartsmåleren som kontrollerte VG-bilen på E6 ved Stange, blir hentet inn av vegvesenets folk. Farten ble målt til 105 km/t klokken fem minutter over fem på morgenen. Etter at filmen er fremkalt blir bildene og en logg over tid og fart sendt politistasjonen på Hamar. Der vurderer de farten og sender ut bot til den uheldige bilføreren.

Lastebiler kan ikke holde høyere hastighet enn 80 km/t i 90-sonen, og får høyere bøter enn den øvrige trafikken i samme fart. Denne gruppen ble Lauritzen plassert i med sin ene kilo for mye på vognkortet.

– Er varebiler med tillatt totalvekt på 3.500 kilo å betegne som lastebil når det gjelder fartsgrenser når dere sender ut bøter, Knut Erik Storbæk ved politistasjonen på Hamar?

– Ja. Det er lastebil, sier Storbæk.

– Det tas altså ikke hensyn til at bilen er registrert som varebil med grønne skilter?

Likegyldig
– Det er likegyldig om det er varebil eller lastebil. Det går på tillatt totalvekt, sier Storbæk. Han refererer reglene som er lagt til grunn for Lauritzens fartsover-skridelse i trafikkreglene §13 med særlige bestemmelser om kjørefarten: Punkt 4.

På vegstrekninger med særskilte fartsgrenser høyere enn 80 km/t må motorvogn med tillatt totalvekt på 3.500 kilo eller mer, eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere en 80 km/t.

– Hva om bilen hadde hatt en totalvekt på 3.499 kilo?

– Da kunne den kjørt i 90 km/t, hevder Storbæk. Han mener trafikkreglene er helt klare.

– Det er dette som er vårt arbeidsredskap, sier Storbæk.

Varebil-avgift
Vi beskriver et komplisert tilfelle hvor et kjøretøy er registrert som varebil i avgiftssammenheng og etter kjøretøyforskriftene, men som er lastebil i henhold til trafikkreglene og fart.

– Hvem mener du har ansvaret for å informere om at disse kjøretøyene må holde lastebilfart?

– Jeg vil ikke gå ut med det, sier Storbæk. Likevel drister han seg utpå med en mening om at det er du som sjåfør som må vite dette: – Det du lærer sjøl når du tar førerkort er grunnlaget for denne lærdommen, mener Storbæk. Han viser til utleiefirmaer som har vært i samme situasjon og tatt selvkritikk på at de ikke har opplyst leietaker om at de må holde lastebilfart.

Lauritzen kontaktet fohandleren som hadde levert bilen da han fikk fartsboten for lastebilfart. Forhandleren svarte: "Det må være galt", forteller den uheldige bilføreren. Lauritzen mener de ble feilinformert da de kjøpte bilen.

Må godta
– Hva gjør du med boten?

– Jeg må bare godta den. Jeg tar ikke sjansen på en rettssak med de utgifter det medfører, sier Lauritzen.

Han har kjørt for VG i snart tretti år, i hovedsak bare med Volkswagen.

Ved Statens vegvesen i Oslo får vi beskjed om at en bil som er registrert med en totalvekt på 3.500 kilo ikke kan registreres ned uten at det foreligger tekniske be-skrivelser på at kjøretøyet er forandret med henhold til fjæ-ring. Å få registrert ned kjøretøyet en kilo er helt utelukket, ifølge vegvesenet.

De siste ti årene er det registrert 64.210 varebiler og lastebiler med en tillatt totalvekt fra 3.000 til 3.900 kilo. Bare de to siste årene er det registrert 11.900 slike kjøretøyer. Flere av disse bilene er registrert som vare-bil, men er lastebil i henhold til fart. I likhet med VG er det mange som har kjøpt varebil med en tillatt totalvekt på 3.500 kilo uten å vite at de må følge regelverket for laste-biler hva angår fart.

Feil svar
YrkesBil utga seg for å være en potensiell bilkjøper og kontaktet noen Volkswagen forhandlere for å se om de visste at en varebil på 3500 kg ikke kan holde 90 km/t, men regnes som en lastebil. Det viste seg at de fleste ikke kjenner problemet.

Salgsrepresentanten ved Kongsvinger Auto derimot, forteller oss klart og tydelig at vi må holde lastebilfart om kjøre-tøyet har en totalvekt på 3.500 kilo. Et korrekt svar.

Powered by Labrador CMS