KompaktbombeVolvo

Dette er et potent svar på A45 AMG fra Mercedes. Men Volvo trengte hjelp utenfra, det er tyske Heico som har produsert den sterkeste V40 noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Heico har gjort det til en spesialitet å ofre seg for Volvoer. Den første gang de brukte sin HPC-betegnelse var på en S80 T6 som debuterte i Las Vegas, på SEMA i 2007.

Nå gjentar de igjen denne High Performance Concept-forkortelsen, som imidlertid nå betyr HEICO Performance Car – og kaller sin nye modell Volvo V40 T5 HPC.

Den har jo det som trengs i dette M1/S3/A45-segmentet. Tøft utseende, firehjulsdrift, skikkelige kjøreegenskaper (går vi ut fra) og altså 350 hk.

Nå er det altså slutt på at de viser konsepter, dette er en bil konstruert for gatebruk, og klar til å få på skilter. Det er ikke dermed sagt at modellen skal gå i produksjon, bare at den er klar for det, dersom etterspørselen blir stor nok.

Man har tatt utgangspunkt i barske 40 CC T5. Ikke fordi den er barsk og har et off-road preg, men fordi den har firehjulsdrift. Heico har etterpå senket karosseriet 30 millimeter og lagt på sitt eget karosserikit – det er ikke akkurat skog og friluftsliv som preger linjene nå.

Hjul og bremser er også sterkt modifisert i forhold til originalen, og tverrstag er med på å stive opp hele konstruksjonen.

Man benytter det vanlige automatgearet, men nå kan kassa også styres ved hjelp av manualer på baksiden av sportsrattet. Det pluss skikkelige Recaro er med på å gi kommandoavdelingen et helt nytt preg. Selvfølgelig finner man mange andre spesielle interiør-detaljer, ikke minst de mange grønne innslagene som skal harmonere med den grønne filmen bilen er foliert med. Matt Toxic Green heter valøren.

Men det er egentlig motoren det er gjort mest med. 2,5 liter og fem sylindre men med et turbo- og eksos-system som en totalt ombygd. Med disse endringene økes hk-tallet fra 254 til 320 hk. Men det er mer på gang.

Heico har nemlig også bygget inn sitt eget vann/etanol-innsprøytningssystem. Som sjåfør vil du oppdage at du har en helt spesiell bryter å forholde deg til. I grønn posisjon får du de «vanlige» 320 hestene. I blå posisjon åpner du noen klaffer i eksosen for å få en litt mer voksen låt ut der bak. Men i tredje posisjon, blinkende blå, er vann/etanol-innsprøytningen på nett. Det vil si 350 hk og 510 Nm og 5,6 sekunder til 100. 265 km/t ligger også der og venter.

Jeg sier ikke: raskeste Volvo noen gang, men den er ikke langt unna.

Som sagt, noen produksjonsplaner er ikke klare, men alle bitene kommer til å bli katalogisert for hjemmetrimmere. Prisene på dem er imidlertid heller ikke klare ennå.

Powered by Labrador CMS