Lang, etterlengtet og nå elektrisk. Men Caravelle med elmotor og firehjulsdrift er først her i Q1/2026.

Den nye børstraktoren?

Volkswagen Caravelle blir elektrisk

Det hviler et historisk sus over VW Caravelle hvis historie går 75 år tilbake, udødeliggjort i samlerobjektet Sambabus. Nå er tiden kommet for å gjøre Caravelle elektrisk, og den er snart her.

Publisert

Volkswagens suksess med ID.Buzz er udiskutabel. Både i 2023 og 2024 utkonkurrerte denne tøffingen alt annet på grønne skilt. I tillegg er 2200 registrert som personbil siden lanseringen, og det før GTX-varianten dukket opp med firehjulsdrift.

Nå fyller VW på med sjuende generasjon av Transporter, og i kjølvannet av den følger van-utgaven Caravelle. Inntil videre i Norge tilbys både Transporter og Caravelle også med dieselmotor, men den er den elektriske varianten som veien ligger åpen for, bokstavelig talt. Ute til høring ligger forslaget om å fjerne de elektriske personbilene fra kollektivfeltene over hele landet og heller slippe til varebilene. Det gjør de elektriske variantene av Transporter og Caravelle ekstra interessante.

Laster det meste

Caravelle er ikke bare stor med mye plass til det meste, men du sitter høyt og har god oversikt i trafikken. Og hvor deilig er det ikke å nyte stillheten i påvente av grønt lys og ha maksimalt moment allerede i det pedalen berøres når lyset skifter. Selv med den minst elmotoren har ny Caravelle langt mer motorkraft (218 hk) enn den kraftigste dieselvarianten (170 hk).

Så det bare å innstille seg på at bilfremtiden, uansett hvor mange eller få seter bilen har, går mot å bli helelektrisk.

Caravelles historie begynte med Type 2, varebilen, i 1950. Men allerede fra første produksjonsår løftet Volkswagen fram en liten buss/minivan med basis i Type 2.

Grunngitt tunge fossilbilavgifter for å gjøre bilparken elektrisk, vil det være et begrenset marked dieseldrevet Caravelle, men allerede før sommeren bryter løs for alvor vil den elektriske også være på plass.

Slik ser Caravelle-programmet ut:

Forventingene er uten tvil størst til den elektriske som blir tilgjengelig både i kort og lang variant og valg mellom 218 og 286 hk.

* Kort, 2,0 TDI/150 hk, FWD, 8 trinns automat.
* Kort/lang, 2,0 TDI/150/170 hk, 4Motion, 8 trinns automat.
* Kort/lang el 218/286 hk, RWD.
* Kort/lang el 4Motion først i Q1/2026.
* Batteristørrelse: 64/83 kWt.
* Testforbruk: 22,0 kWt/100 km
* Rekkevidde opp til 357 km.
* Kort/lang = 505/545 cm.
* Alle Caravelle er utstyrt med åtte sitteplasser med individuelle seter i andre rad.

Produktsjef Jaran Lea hos importøren sier at Caravelle-utstyrspakken satt sammen for Norge er ganske omfattende og inneholder naturligvis varme i rattet, oppvarmet frontrute, adaptiv cruise, IQ-LED matrix hovedlys og tilhengerfeste, bare for å ha nevn noen viktige elementer.

Drepes av avgifter

Dieseldrevet Caravelle med forhjulsdrift prisstarter med minste motor på 1. 242.200 kroner hvorav halve beløpet havner i statskassen som avgifter. Legg på 120.000 kroner og firehjulsdrift inkluderes. Fossilmotordrevet Caravelle i taxiformat med rullestolrampe gjør bilen avgiftsfri.

Å ta Caravelle til Norge med bensinmotor eller som ladehybrid utelukkes, ikke minst av avgiftshensyn.

Forventninger til el

Forventingene er uten tvil størst til den elektriske som blir tilgjengelig både i kort og lang variant og valg mellom 218 og 286 hk. Produsenten oppgir rekkevidden inntil 357 km for varebilvarianten. Dette er tross alt en stor og ganske tung bil. Under normal kjøring i urbant trafikkmiljø endte vår kjøring med 22,0 kWt/100 km i snittforbruk.

Der dieseldrevne Caravelle enten trekker på forhjulene eller alle fire hjulene, er de elektriske variantene bakhjulsdrevne, akkurat som basisvariantene på VWs MEB-plattform, ID.Buzz inkludert. Og det er nettopp den bakhjulsdrevne som først ankommer. Firehjulsdrift i kombinasjon med el vil først være på plass i første kvartal neste år.

Elbilprisen ikke klar

Prisen på elektrisk Caravelle er i skrivende stund ikke klar. Det neste store og viktige spørsmålet det ikke foreligger noe klart svar på er om elektrisk Caravelle med firehjulsdrift også vil kunne leveres på grønne skilt med full fremtidig tilgang til kollektivfeltene. Om det skjer kan Caravelle igjen bli å se i kollektivfeltene – 16 år etter at samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) kastet ut de private minibussene, Caravelle inkludert.

Komfortabelt, men langt fra luksuriøst med tanke på at rimeligste fossile Caravelle koster drøyt 1,2 millioner kroner.
Her er det virkelig mye plass bak tredje seterekke.
Digitalt speil, men som tilvalg.
220 volt strømuttak i førersetet.
Norges-pakken inneholder LED Matrix lys.
Transporter/Caravelle bygges som er samarbeidsprosjekt med Ford i Tyrkia.
Drøyt 50 år skille disse to utgavene av Caravelle.
Powered by Labrador CMS