VW Golf 1,4 TSI
VW Golf 1,4 TSI
VW Golf 1,4 TSI
VW Golf 1,4 TSI
VW Golf 1,4 TSI

Den nye folkemotoren

Mindre og mer effektive motorer er Volkswagens måte å oppnå lavere forbruk og utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere skrevet om Volkswagens nye 1,4-liter TSI-motor med 122 hester her på BilNorge.no, en motor som får sin debut i Golf i løpet av høsten.

Den nye motoren skal benyttes i Golf, Golf Plus, Golf stasjonsvogn og Jetta. Den vil erstatte dagens 1,6-liter FSI-motor med 115 hester i disse modellene. Senere, nærmere bestemt med bestilling fra januar, vil den også bli å finne i Eos og Passat.

Trekker godt

Nå har vi skaffet oss det første kjøreinntrykket av motoren, etter å ha tilbakelagt et titall mil på veiene rundt Wolfsburg. Selv om det beskjedne motorvolumet skulle tilsi en masete motor med liten fleksibilitet, må vi bare begynne å venne oss til at moderne motorteknologi klarer å hente ut både fart og trekkevne fra et lite motorvolum.

Akselerasjonen er nesten 1,5 sekunder raskere fra null til hundre med denne motoren enn med 1,6-liters FSI med 115 hk. Samtidig er det ingen ting å utsette på verken støynivå eller fleksibilitet.

Akselerasjonen fra 80-120 km/t i sjettegear går på 14 sekunder, mot 19 sekunder i den nevnte 1,6-literen. For å prøve dette i praksis lot vi bilen dra seg opp fra 50 til 100 km/t i sjettegear. Det foregikk harmonisk og pent – selvfølgelig ikke så veldig kjapt – men helt uten protester i form av vibrasjoner.

Et stikkord for motorutviklingen er ”down-sizing”. Lavere motorvolum, lavere forbruk og lavere utslipp – uten at det går ut over ytelsen – er blant annet et resultat av mer intelligent drivstoffinnsprøyting. Hittil har den kompakte TSI-motoren med kompressor og turbo vært tilgjengelig med 170 eller 140 hk. I den svakere 122 hk-utgaven er kompressoren fjernet.

Dreiemomentet ligger på 200 Nm over et så bredt turtallsområde som 1500-3500 o/min. 80 prosent av momentet er tilgjengelig allerede ved 1250 o/min.

Skal vinne på pris

Hvorfor blir dette en ny folkemotor? En del av svaret er selvfølgelig at motoren blir tilgjengelig i så mange bilmodeller som selger i stort volum. Dessuten, kombinasjonen av beskjedent motorvolum, akseptabel ytelse og – ikke minst – lavt forbruk, gjør at motoren kommer gunstig ut i pris.

Forbruket ved blandet kjøring ligger på 0,63 liter/mil, noe som gir et CO2-utslipp på 149 g/km. Selv om de konkrete prisene ennå ikke er klare – importøren åpner ikke for bestillinger før i september – gjetter vi ikke mye feil når vi tror at prisen med den nye 1,4-literen vil ligge på samme nivå som den nevnte 1,6-literen – selv om 1,4-literen både har flere og raskere hester.

Hvis du vil ha 1,4-literen kombinert med den nye 7-trinns DSG-gearkassen, må du vente med bestillingen til i januar 2008.

Powered by Labrador CMS