-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
For tidlig født? Golf Plus
Golf Plus skal debutere i Genève i mars. Hva gjorde den da i Bologna?
Prematur
Det er gått to måneder siden den nye Golf kom på markedet, det er to uker siden VW viste en helt ny ren dieselmotor for denne plattformen i Los Angeles, og nå fortsetter produktbombardementet. For på Bologna-utstillingen dro Volkswagen teppene av fire Golf Plus som sto der.
Men da vi spurte importøren om når og hvor mange og hvor mye, fikk vi et litt overraskende svar tilbake. Står den i Bologna? I alle våre planer står det at den skal debutere i Genève, og komme på markedet neste sommer.
Her har det åpenbart vært tatt en kjapp beslutning, men ikke raskere enn at VW Italia hadde klart å plastre hele flyplassen og halve byen med beskjed om at Golf Plus skulle ha verdenspremiere.
Individual
Nå var det forresten ikke bare Golf som debuterte hos VW heller. De viste en Scirocco R, foreløpig som såkalt konseptbil, og de introduserte Passat CC i Individual-utgave.
For å ta den siste først, dette er da den fjerde VW-modellen etter Eos, Passat og Touareg, som blir tilbudt i denne spesialbehandlings-utgave. Noen utvendige detaljer er endret, felgene for eksempel, men det er inne det meste skjer.
Tilsynelatende finere materiale, fargekoordinert med eksteriørfargen. Pianolakkfinish her og der, dekorasjonsbelysning, for eksempel nede ved føttene, og mange andre detaljer er det som skal rettferdiggjøre et mer eksklusivt preg (og en mer eksklusiv pris regner jeg med).
Fra banen
Vi kan jo ta en rask titt på Scirocco R også, men den kommer vi nok tilbake til. Det er nemlig ingen som tror at ikke den blir en produksjonsbil.
Bilen er vel etterfølgeren av de 325-hesters racer-Sciroccoene som ble nr. 1 og 2 i klassen sin i 24-timersløpet på Nürburgring sist sommer, nesten før bilen hadde debutert.
Nå har vi altså landeveisutgaven her. 270 hester gjennom 6-trinns dobbel-clutch transmisjonen. Bremsene kommer rett fra racerbilen, og det de kaller et lyd-optimalisert eksossystem er optimalisert for at du skal høres ut som den virkelige raceren.
På karosserisiden er det også vesentlige endringer fra standardbilen, de aller fleste av dem bedrer aerodynamikken eller kjøleevnen. Men ekstrem ser den ikke ut, den er fremdeles tett opptil originalen, selv om den her og der kan virke litt mer rampete.
19-tommers hjul hjelper selvfølgelig. Spesialdesignede pedaler, tettere seter og mange andre nye detaljer har forandret interiøret helt. Italienske farger er brukt gjennomgående, og bilen er sågar utstyrt med et eget Bologna 08-skilt. Det er vel tvilsomt om det blir med i serieproduksjonen
Plus
Så var det Plus da. Akkurat som gamle Plus, ser man hvor dette kommer fra. En modifisert hekk, som er såpass bra at det er rart at det ikke var denne utgaven som ble praktisert på den vanlige Golfen, og nye takrails som gir bilen en litt annen profil, er ikke nok til å kalle den så veldig nyhet.
Men det gjør åpenbart ikke noe. Den gamle Plus brukte tre og et halvt år på å etablere seg skikkelig som en egen merkevare. 500.000 kunder falt for argumentet om litt mer høyde og en litt annen sittestilling. Noen påstår til og med at det var mer komfort i Plusen.
Hadde det ikke vært for at bilene hadde laken over seg, hadde jeg kanskje gått rett forbi uten å skjenke den nye Golfen en tanke. Man skal være svært ihuga for å oppdage at dette er noe annet.
Nytt interiør
Nye innvendige materialer er kanskje ikke det jeg ser etter først. Spesifikasjonene forteller om kjente motorer og 6- eller 7-trinns DSG-kasser. Adaptiv Cruise Control og Parking Assist er to nye teknologiske godbiter som nå også kommer i såpass små biler.
Innvendig følger den oppskriften med rettere og høyere sitteposisjon. Baksetet kan man gjøre mye med, det kan sleides 160 mm.
Benken bak er delt i 60:40, mens seteryggen er delt 40:20:40. Også forsetet kan vippes når man skal ha med seg flaggstenger.
Interiøret har selvfølgelig fått de samme nye instrumentene som Golf VI har, og de to modellene følger hverandre helt i utstyr. Og dere som synes spec-nivåer er morsomt vil sikkert like å vite at denne vil komme i Trendline, Comfortline eller Highline-versjoner.
For samlere
Golf Plus Collectors Edition er derimot ikke til salg. Det er en konseptbil som VW viste for å demonstrere de mange muligheter man har til å gjøre selv en beskjeden Golf meget spesiell. Her finner vi til og med en espressomaskin i armlenet i midten.
Med Golf, og Touran med bare forhjulsdrift, og nå Golf Plus, begynner utvalget av C-segment biler fra Wolfsburg å bli ganske tett. Problemet er kanskje at noen kunder også vil oppleve det som forvirrende. Debut i Bologna??? Hva???? Det var i hvert fall forvirrende for importøren.