-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VWs elektriske kupe-SUV kommer i 2020
VWs elektriske tilbud i Shanghai kjører selv, oppgis å klare 500 kilometer før den må lades, yter 306 hk og trekker på alle fire. I 2020 skal I.D. Crozz være her.
Ta navnet med en klype salt. I.D. Crozz er fortsatt bare et navn i rekken på elektriske konsepter fra Volkswagen: I.D (Paris i 2016) og I.D. Buzz (Detroit i 2017).
I navnet står I.D. for identitet og ikonisk design mens Crozz spiller på CUV-begrepet, altså sammensmeltingen av SUV og firedørs kupe. Når produksjonsutgaven står hos din lokale VW-forhandler i 2020, kan du regne med at den heter noe annet.
Nøkkelrolle i elsatsingen
Men det gjør ikke bilen mindre interessant av den grunn. I.D. Crozz er ment å spille en nøkkelrolle i Volkswagens elektrifisering av modellrekken, samt gjøre elbilene til allemannseie fram mot et årlig salgsvolum på én million allerede i 2025.
Akkurat som Skodas Vision E har I.D. Crozz den modulære elbilplattformen MEB i bunnen. Siden VW oppgir samme data som Skoda betyr det en elmotor foran og en bak med samlet effekt på 306 hk, toppfart på 180 km/t og naturligvis firehjulsdrift.
500 km rekkevidde
Om batteripakken sier ikke VW annet enn at den gir 500 kilometer rekkevidde etter NEDC-målemetode. Siden Audi antyder samme rekkevidde på e-tron/e-tron Sportback, og samtidig oppgir batterikapasiteten til 95 kWh, er det naturlig å anta et batteriet i VW I.D. Crozz og Skoda Vision E er litt mindre fordi bilene også er mindre. Med tilstrekkelig tilgjengelig ladekapasitet (inntil 150 kW) hurtiglades batteripakken til 80 prosent kapasitet på 30 minutter.
Åpner hele siden
I likhet med Skoda Vision E har heller ikke I.D. Crozz B-stolpe. Fordi bakdørene glir bakover på skinner akkurat som i Ford B-Max og etterlater hele siden på bilen åpen vil det være ekstremt enkelt å komme inn og ut.
Om Volkswagen og Skoda velger en slik dørlødning avhenger av hvor mange penger de vil legge i byggingen av selve bilen.
I konseptmodellen kan seteputene løftes og legges inntil bakseteryggen slik som på flere av Honda-modellene. Siden gulvet i I.D. Crozz nærmest er helt flatt trilles eksempelvis en sykkel inn uten å ofre noe av bagasjeplassen.
Bilen som postboks
Naturligvis benytter Volkswagen anledningen til å vise fram det siste av fikse og for noen nyttige løsninger som at bilen kan fungere som en mobil postboks hvor bud ved hjelp av GPS og en kode gis tilgang til bilens 515 liter store bagasjerom for eksempelvis å sette igjen bestilte varer. Når luken lukkes varsles eieren automatisk om at pakken/varene er på plass.
Ved hjelp av en egen bruker-ID som er koblet til en smarttelefonen, vil bilen kjenne igjen hvem som nærmer seg. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk.
Selvkjørende
Også I.D. Crozz skal kunne klare seg på egenhånd i trafikken på det nivået man regner med at selvkjørende biler vil være i 2025.
I beskrivelsen som følger fra visningen i Shanghai antyder VW at det helautomatiske I.D. Pilot-moduset gjør at rattet trekkes inn og blir en del av det digitale dashbordet. Her får føreren all nødvendig informasjon om bilen, og kan også styre alle de viktigste funksjonene.
Uavhengig av bilens kjøremodus får sjåføren også farts- og navigasjonsinformasjon via et head up-display med AR-teknologi (augmented reality).
– For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.