-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny bestselger fra Volvo
Når Detroit-utstillingen åpner i januar, er det 10 år siden Volvo viste oss sin nye XC90. Nå forteller de oss hvordan avløseren kommer til å bli.
På det viktige amerikanske markedet har gamle XC90 vært bestselger i mange år, og den var faktisk den mest solgte Volvo globalt i 2005.Det er ingen grunn til at den nye XC90 ikke skulle kunne selge enda mer, nå som Kina for alvor er åpnet for merket.De fire skissene Volvo har sendt ut nå forteller klart at dette er slekta. Selv om det har skjedd mye med Volvo design på disse 10 årene, har de vært flinke til å holde seg innenfor ramma og sørget for en jevn utvikling, og ingen radikale revolusjoner.At disse skissene er sluppet nå må bety at bilen er så nær produksjon at hele prosjektet er frosset, at ikke noe kan endres.Dette er nemlig så typisk Peter Horbury som det kan få blitt, men når bilen skal lanseres er han på et helt annet sted i verden. Volvo er nemlig igjen i gang med en av sine yndlingsøvelser: skifte av designsjef.Peter Horbury forsvant til USA tidlig på 2000-tallet. Han ble erstattet av Henrik Otto som ingen verken hørte eller så noe særlig til.I mai 2005 kom Steve Mattin rett fra Mercedes-Benz. Det ble sett på som et kupp, han lå og vaket rett under designsjef-sjiktet i Stuttgart. Han varte til tidlig på våren 2009 - i dag er han sjefdesigner hos Lada i Togliattigrad - da kom Peter Horbury tilbake. Han har utrettet masse på disse årene, spennende konseptbiler, nye produksjonsmodeller, og et eget Volvo-designkontor i Shanghai ledet av Lars Falk. Så mye bra har han gjort at Volvo-eier Geely har spurt pent om 62-åringen kunne hjelpe dem også.Så nå har han reist til Hangzhou, men ikke før det ble skaffet en veldig spennende erstatter. Thomas Ingenlath er 47 år gammel Volkswagen-veteran. Han var ansvarlig for Skoda i de årene merket virkelig jobbet seg frem på markedet igjen, før han flyttet til Berlin i 2006.Der ledet han en spesiell avdeling i Potsdam hvor alt som fantes av fremtidsideer var innom. Volvo-sjefen, Stefan Jacoby, er jo også ex-VW, de to kjenner hverandre godt, og dette burde bli et godt samarbeide.Men i og med at disse skissene kommer nå, betyr nok det at vi underhånden blir gitt beskjed om at det ikke blir spor av Ingelath i den nye stor-SUV’en fra Gøteborg.Det er veldig sannsynlig at denne også vil bli bygget på konsernets nye SPA-plattform (Scaleable Platform Architecture – meget fleksibel løsning, slik som også bl.a. VW jobber med nå).Og selv om det kanskje dukker opp en konsept-utgave i Detroit for å feire 10-årsdagen, er det tvilsomt om produksjonsbilen blir å finne i butikkene før i 2014.Femmeren har nok også forsvunnet til den tid. Volvo er blant dem som har sagt at fremtiden består av kompressormatede firere (eller mindre) motorer. Men vi skal ikke se bort fra at også XC90 klargjøres for Volvos spennende 3-veis hybrid-oppskrift.Men dette vet vi ikke noe om. Foreløpig må vi nøye oss med disse siste fire hilsenene fra Peter Horbury.