-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En æra er over:
Slutt på diesel i Volvo personbiler
Den siste uken i mars forlot den siste dieseldrevne personbilen et Volvo samlebånd.
For alt jeg vet lekte Volvo seg med Diesel – eller Hässelman – motor i sine gamle taxier. De var tunge og klumpete nok til det.
Men den offisielle delen av Volvos dieselhistorie begynte i 1979. Og da hastet det åpenbart så voldsomt at de måtte kjøpe Volkswagens tunge rekkesekser.
Ikke før i 2001 fikk de sin egen dieselmotor. En rekkefemmer bygd på fabrikken i Skövde.
Men før det hadde de forsøkt seg med Audis femmer, egentlig introdusert i 1978 – fire år etter Mercedes sin «verdens første» rekkefemmerdiesel. Bortsett fra at det var selvfølgelig noen som hadde vært førstere enn det også. Nemlig Lancia med sin 3 Ro i 1938 – der den nye motoren skulle erstatte noe så underlig som en tre-sylindret firetakts rekkemotor!
Volvos nye femsylindrede diesel var forresten ikke selskapets første personbilfemmer. Allerede i 1991 kom de med en slik bensinmotor som ble brukt i vellykkede 850.
Tidslinjen
Men tilbake til tidslinjen.
Etter 2001 hendte det ikke noe før i 2008 da Drive-E programmet brukte en 1,6-liters diesel fra PSA og i 2012 ble V60 verdens første (virkelig?) diesel PIH.
I 2013 kom Volvos egen hjemmekonstruerte diesel, en rekkefirer. Alt tydet på at den også skulle bli den siste da fabrikken fortalte en verden som egentlig ikke brydde seg noe særlig, at nå skulle de ikke investere mer i nye forbrenningsmotorer.
I 2021 tok de et skritt til ved å erklære seg som elektrisk only fra 2030.
Den 8. februar rullet den siste dieselbilen av linjen i Ghent, den gikk til en kunde i Polen. Og den 26. mars forlot en dieseldrevet XC90 båndet på Torslanda og ble fraktet rett til Volvo museet.
Jeg tviler på at det ble felt mange tårer.
Men det hører med til historien at et eller annet sted har telleverket til Volvo sviktet.
Det eneste de kan fortelle om produksjonen er at siden 1991 er det produsert godt over ni millioner dieselbiler. Hva som skjedde fra 1979 til 1991 aner de åpenbart ikke.
I fjor hadde diesel-Volvoene fremdeles over 15 % markedsandel. Så langt i år, sunket til 12,4 %. Tyskland endte opp som det eneste motstrømsmarkedet: der økte dieselsalget deres med 10 % i fjor.