-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
«Telefoner» på hjul:
Når Apple svikter slår Xiaomi til
Det var overraskende, ikke minst for de ansatte, at Apple plutselig ditchet bilplanene sine. Det er ikke overraskende at nå er Xiaomi på banen.
Vi har fortalt deg en del om Xiaomis satsing på bil. En økonomisk suksess basert på salg av
premium smart-telefoner direkte til forbrukeren tyder for eksempel på at de har
en viss peiling på markedsføring.
Så er selvfølgelig spørsmålet om de kan overføre oppskriften til bil.
Etter at det ble klart at bilen deres skulle utleveres fra den 28 mars, og at prisen heller ikke skulle bli kjent før, har det vært utrolige spekulasjoner på kinesiske nettsider.
Det gikk åpenbart så langt at sjefen selv, Lei Jun, ba publikum slutte å tulle (trolle!) med latterlig lave prisforslag.
- Ha litt respekt for arbeidet som ligger i den bilen, skrev han. Og inviterte 100 spørsmål fra menneskemengden. Han skulle svare på dem alle, lovte han, og 33 av dem skulle offentliggjøres.
Forsprang på BYD
Noe svar om pris kom det imidlertid ikke, men han kunne i hvert fall kose seg med at børsen reagerte da han fortalte om slipp-datoen. Da steg aksjekursen med 12 %. Det betyr at Xiaomi beholder forspranget de har på BYD i aksjeverdi. Og det må også bety at børsen ikke er redd for at Xiaomi kommer til å kaste seg ut i en drepende priskrig, men at produktet kommer til å tåle et volatilt marked.
Aksjekursen har steget 30 % det siste året, og handles nå for 20 ganger fremtidig inntjening. Det er mer enn det som er vanlig både for mobiltelefon- og elbil-produsenter og må bety at investorer regner med at Xiaomi vil kunne oversette mobiltelefonens merkevarelojalitet til fremtidige elbilsalg.
En ny melding fra Industridepartementet bekrefter at mobiltelefongiganten garderer seg. De har åpenbart søkt om produksjonslisens for en enklere utgave av den SU 7 som skal i handelen om en ukes tid.
Ikke hverdagskost
Den nye versjonen har bare en motor, altså ikke firehjulsdrift, men er tyngre enn den katalogførte, noe som åpenbart betyr et tyngre batteri. Om det betyr et mer primitivt batteri enn i den normale SU7, eller lenger rekkevidde, er foreløpig helt uklart.
Men det betyr sannsynligvis at produsenten kan leke med to forskjellige prisnivåer.
Mobiltelefonoppskriften fortsettes når det gjelder markedsføringen.
På debutdagen skal bilen selges rett til forbruker fra 59 butikker i 29 byer.
Og kryss i taket: En flunkende ny modell fra en flunkende ny elbilprodusent som har investert mer enn 1,4 milliarder dollars i produktet og som har sagt han skal investere ytterligere ti milliarder dollars de neste ti årene.
Det er ikke hver dag.