-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

PRØVEKJØRT: Lexus RZ 450e
Yoke-rattets velsignelse
Med Yoke-ratt kjøres bilen på en ny måte, men først med elektrisk styreoverføring til hjulene – steer-by-wire-teknologi – gir det mening. BilNorge har allerede kjørt Lexus med denne teknologien, men først om to år slipper også du til bak det spesielle rattet.
Det tok ikke mer enn fem minutter før det gikk opp for meg at dette er fremtidens måte å kjøre bil på. Så enkelt, så riktig, og likevel så annerledes.
Tesla tilbyr modellene S og X med Yoke-ratt, men til forskjell fra Lexus er styringen konvensjonell med store rattbevegelser, og fungerer derfor dårlig, på grensen til å være farlig.
Til et nytt nivå
Lexus tar derimot bilens styring til et nytt nivå ved å fjerne den fysiske forbindelsen mellom ratt og styreservo, og erstatte den med en kabel, altså steer-by-wire, teknologi som har eksistert i flere tiår på eksempelvis passasjerfly og skip.
I praksis betyr det at kun en liten bevegelse på det lille rattet endrer hjulenes retning, men styringens progressivitet gjør at rattbevegelsen øker når farten avtar. Inntil en kvart omdreining skal til for å parkere.
Helt naturlig
Men er ikke dette skummelt ved høye hastigheter? Ikke i det hele tatt. På motorvei med fartsgrenser på et annet nivå enn i Norge, presset jeg den elektriske Lexusen til 163 km/t og fartssperren slo inn, men det slo meg aldri at styringen ikke var på sportsbilnivå. Selv uten noen forbindelse til hjulene, har Lexus klart å bygge inn styrefølelse som gjør det morsomt å dra på der veien krever oppmerksomhet.
Hvorfor Yoke-ratt og steer-by-wire først kommer om to år når teknologien virker ferdig testet og egentlig klar for å settes i umiddelbar produksjon?
To nye år med sikkerhetstesting
Forklaringen heter sikkerhet for Lexus og Toyota – for steer-by-wire og Yoke-rattet kommer etter hvert også på Toyotas batterielektriske bZ4X – og har med at produsenten vil være helt sikker på at teknologien ikke svikter, at ikke elektriske impulser utenfra kan påvirke styringen eller at det skal være mulig å hacke seg inn i bilens elektronikk og overta styringen. Om så skjer vil det i ytterste konsekvens få dramatiske konsekvenser for de som oppholder seg i bilen, men føre til katastrofe for produsenten.
Nå er det slett ikke første gang en bilprodusent tester ut elektrisk overføringsteknologi.
GM viste by-wire-teknologi for 20 år siden
Allerede i januar 2002 kjørte jeg General Motors Hy-wire (Hydrogen drive-by-wire), en el/brenselcelle/hydrogenbil hvor både styring og bremser var kabelstyrt. Alle funksjonene lå i «rattet», altså i de to grepene. Speilene var erstattet av videobaserte skjermer, og på skjermen i rattnavet lå bildet fra frontkameraet.
I tillegg hadde bilen flatt gulv og karosseri som kunne skiftes ut. All framdriftsteknologi (hydrogentankene, brenselcellene og elmotoren) lå i bilens plattform hvorpå nær sagt alt av karosseriløsninger kunne monteres med ti festepunkter. GM mente til og med at om man i det daglige kjørte rundt i en firedørs personbil, ville det ikke være noe i veien for å bytte til en pickup-løsning for en helg om behovet skulle melde seg.
Flyttbart ratt
Så avansert var teknologien for 21 år siden at mens jeg satt og pratet med sjåføren, skjøv vedkommende plutselig rattet, som var festet til en skinneløsning, over til meg med beskjed om at nå var det min tur til å kjøre!
Dessverre gikk ikke GM videre med dette geniale konseptet. Trolig var de flere tiår for tidlig ute og kostnadene altfor høye. Hydrogen/brenselcelleteknologien gikk flere videre med, men kun Hyundai og Toyota satte den i serieproduksjon. Og nå er det Toyota/Lexus som tar steer-by-wire til masseproduksjon.