-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi ASX
Hei Duster, ta en Mokka! Vel, det er neppe en gangbar tiltaleform i FN. Men det er et faktum at hele seks nasjoner – et mini-FN – står bak disse fire firehjulsdrevne testbilene, hvor Duster og Mokka representerer nyhetene.
- Innledning
Mitsubishis modeller de senere årene har hatt ett felles problem: Støynivået. Så ille at fabrikken har sendt eksperter fra Japan for å studere den norske asfalten for å se om våre, og andre bilbladers, vurderinger har vært riktige. Med ASX er denne trenden snudd.
Selv om hjulopphenget virker billig, og slår og spretter på ujevnt underlag, viser ASX seg frem med meget akseptabelt støynivå på vanlig landevei og slett asfalt. Faktisk så bra at den i dette selskapet er best i test når det gjelder desibeltall. Gratulerer, Mitsubishi!
Styringen ble vi ikke fortrolige med. Den er ikke selvsentrerende, og det er uvant å måtte ta rattet tilbake til nullpunktet etter krappe svinger. Girskiftet har brukbar presisjon, selv om det er noe kantete. Alt i alt, spesielt på bakgrunn av det lite harmoniske hjulopphenget og at den krenger mer i svingene, oppnår ASX lav score i disiplinen «På veien».
Skulle du bevege deg utenfor asfalten, over i mer udefinert underlag, har ASX den fordelen at 4WD-systemet har bryter som låser kraftfordelingen mellom for- og bakaksling. Av de fire testbilene er det bare ASX og Duster som har det. Likevel bør du ikke være overmodig, for systemet har ikke reduksjonsgir. Litt flåsete sagt, kan du risikere å kjøre deg fast på mer utilgjengelig steder enn med Mokka og Yeti.
Vi har hevdet tidligere at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle. Likevel må vi understreke at førermiljøet har høyere kvalitetsfølelse og mindre hardplastpreg enn det hadde i første generasjon av storebroren, Outlander.
Instrumentpanelet er enkelt, men gir god oversikt. Langt mindre oversiktlig er plasseringen av bryterne for setevarmen. Hvis du skal slå på disse etter at du har startet kjøringen, er det nærmest «mission impossible».
Benplassen i baksetet er blant de bedre i dette selskapet. Komforten er likevel ikke på topp, for selv om bakseteryggen i ASX kan stilles i to posisjoner, sitter vi ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.
LES VIDERE:
- Innledning
- Dacia Duster
- Mitsubishi ASX
- Opel Mokka
- Skoda Yeti
- Testvurdering og poeng Dacia Duster
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Opel Mokka
- Testvurdering og poeng Skoda Yeti
- Vårt valg