-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Mokka
Hei Duster, ta en Mokka! Vel, det er neppe en gangbar tiltaleform i FN. Men det er et faktum at hele seks nasjoner – et mini-FN – står bak disse fire firehjulsdrevne testbilene, hvor Duster og Mokka representerer nyhetene.
- Innledning
Vi finner oss fort til rette ved rattet. Det er god oversikt fra førerplassen, både over instrumenter og midtkonsoll og når det gjelder sikt rundt bilen. Et lite minus er at bakruteviskeren bare dekker et lite areal av bakruta. Ryggekameraet er derfor fint å ha ved lukeparkering. På kalde vinterdager er det også meget komfortabelt med varme i rattet, som Mokka er alene om i denne testen.
Selv om skinnsetene er glatte og derfor ikke gir den beste sidestøtten i ryggen, gir vi alt i alt Mokka-setene karakteren «best i test». Dette på grunn av rikelige reguleringsmuligheter og god lårstøtte takket være sitteputeforlengere på forsetene.
Mokka viser seg frem med en fin styring med god presisjon. Den har også et behagelig og presist girskift. Det stive oppsettet understreker kjøreegenskaper med klart sportslige tendenser – noe som på den annen side går på bekostning av kjørekomforten.
4WD-systemet er et normalt, automatisk Haldex-system uten valgmuligheter og uten låsefunksjon. Det betyr at bilen er forhjulsdrevet på normal vei, og at bakhjulene bare får tilført drivkraft når et forhjul spinner.
Den koreansk-produserte Opel Mokka er en bil med mange kvaliteter. Men når et stivt oppsett er kombinert med hjuldimensjon 235/50 R18, scorer den ikke høyt på komfort – i hvert fall ikke når den også kommer dårlig ut når det gjelder opplevd støy. Selv om støymåleren ikke kan bekrefte det subjektivt høye støynivået, er Mokka testens taper i disiplinen komfort.
Vår testbil har et imponerende utstyrsnivå, men dette kan løftes ytterligere hvis du ønsker. Som vi skrev i vårt førsteinntrykk av bilen, er det en lang rekke elektroniske støttesystemer som kan bestilles ekstra. For eksempel et avansert stabilitetsprogram (ESP Plus) med Hill Start Assist (HSA) og Hill Descent Control (HDC). Dessuten andre generasjon Opel Eye frontkamera som sørger for frontkollisjonvarsling (FCA), trafikkskiltgjenkjenning og kjørefeltvarsling (LDW).
At Mokka produseres i Sør-Korea betyr at det også vil komme en halvbror med navnet Chevrolet Trax på markedet, med antatt lavere pris – på samme måte som med Opel Antara og Chevrolet Captiva.
LES VIDERE:
- Innledning
- Dacia Duster
- Mitsubishi ASX
- Opel Mokka
- Skoda Yeti
- Testvurdering og poeng Dacia Duster
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Opel Mokka
- Testvurdering og poeng Skoda Yeti
- Vårt valg