-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hverdagsheltene - del 2
Ford Mondeo og Volkswagen Passat er helt nye – men alt er akkurat som før.
Samtidig virker det som om hjulopphenget foran på MQB-plattformen er for spinkelt for mange av motorene i Volkswagen-gruppen. I en Golf med minste motor er det kanskje ikke noe problem – men i Passat skal det ingenting til før antispinn-lampa blinker frenetisk. Samme opplevelse har jeg i Skoda Octavia blant annet.
Der er Mondeoen bedre. Den virker mer plantet, og oppleves tyngre enn konkurrenten. Effektmessig er de to identisk, og de virker godt matchet på fartsressursene i det virkelige liv, selv om girkassa på Passaten er noe raskere – ikke minst ved nedgiring.
Myk Mondeo
Test-Mondeoen var ikke utstyrt med det adaptive understellet som skal stramme opp chassiset betydelig. Standardunderstellet er overraskende mykt satt opp – de som kjøper Mondeo for de skarpe kjøreegenskapene vil kanskje bli noe skuffet. Personlig syns jeg det passer bilen utmerket. Bilen flyter av gårde uten å duve.
Begge bilene er godt støydempede, og dieselmotorene er ganske like i låten ved fullt pådrag. Litt kakling er det, men smell på litt musikk over de helt kurante (men ikke fantastiske) stereoanleggene, så drukner diesellyden fort.
Men det største problemet til disse bilene er mangelen på fornyelse. Det er aller mest merkbart i Mondeoen. Utseendemessig er den alt for lik forgjengeren, og en del av utstyret er ikke siste skrik. Adaptiv cruisecontrol har den – men når hastigheten på bilen foran kryper under 25 km/t, sier Mondeo «pling!», og du må bremse resten selv. Passaten går til null, og starter fra null.
De halv-digitale instrumentene har kanskje fin skjerm, men grafikk og layout er litt passé. Dessuten er funksjonaliteten i kjørecomputeren langt under hva man kan forvente.
Passaten har bare en liten skjerm mellom instrumentene, men den fungerer likevel bedre enn i Mondeoen. Og om man betaler litt ekstra kan man få hel-digitalt instrumentpanel. Det er griselekkert.
Hverdagsheltene
Begge disse bilene er hverdagshelter. De skal frakte barn til barnehage, ishockeytrening og bursdager. De skal ta mor og far til jobb, skole eller fest. De skal ta hele familien med på ferietur; Norge på kryss og tvers, kanskje også til både Danmark og Tyskland. De skal kjøre møbler fra Ikea, hvitevarer fra Elkjøp og rusk på fyllinga.
De skal være familiens transportmiddel, til alt.
Da er det ikke viktigst hvilken av bilene som har den lekreste designen (Forden) eller de beste kjøreegenskapene (også Forden). Viktigere er det heller hvilken som har best plass (Passaten) og det enkleste interiøret (Passaten igjen) – rett og slett hvilken som er best til alle hverdagens oppgaver.
Men kanskje aller viktigst er pris.
En prisforskjell på over 40.000 kroner er mye på to biler som tross alt er så likeverdige som disse. Det er minimale forskjeller på de aller fleste punkter, bortsett fra nettopp pris.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testdata
- Historikk