-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hverdagsheltene - del 2
Ford Mondeo og Volkswagen Passat er helt nye – men alt er akkurat som før.
Samtidig virker det som om hjulopphenget foran på MQB-plattformen er for spinkelt for mange av motorene i Volkswagen-gruppen. I en Golf med minste motor er det kanskje ikke noe problem – men i Passat skal det ingenting til før antispinn-lampa blinker frenetisk. Samme opplevelse har jeg i Skoda Octavia blant annet.
Der er Mondeoen bedre. Den virker mer plantet, og oppleves tyngre enn konkurrenten. Effektmessig er de to identisk, og de virker godt matchet på fartsressursene i det virkelige liv, selv om girkassa på Passaten er noe raskere – ikke minst ved nedgiring.
Myk Mondeo
Test-Mondeoen var ikke utstyrt med det adaptive understellet som skal stramme opp chassiset betydelig. Standardunderstellet er overraskende mykt satt opp – de som kjøper Mondeo for de skarpe kjøreegenskapene vil kanskje bli noe skuffet. Personlig syns jeg det passer bilen utmerket. Bilen flyter av gårde uten å duve.
Begge bilene er godt støydempede, og dieselmotorene er ganske like i låten ved fullt pådrag. Litt kakling er det, men smell på litt musikk over de helt kurante (men ikke fantastiske) stereoanleggene, så drukner diesellyden fort.
Men det største problemet til disse bilene er mangelen på fornyelse. Det er aller mest merkbart i Mondeoen. Utseendemessig er den alt for lik forgjengeren, og en del av utstyret er ikke siste skrik. Adaptiv cruisecontrol har den – men når hastigheten på bilen foran kryper under 25 km/t, sier Mondeo «pling!», og du må bremse resten selv. Passaten går til null, og starter fra null.
De halv-digitale instrumentene har kanskje fin skjerm, men grafikk og layout er litt passé. Dessuten er funksjonaliteten i kjørecomputeren langt under hva man kan forvente.
Passaten har bare en liten skjerm mellom instrumentene, men den fungerer likevel bedre enn i Mondeoen. Og om man betaler litt ekstra kan man få hel-digitalt instrumentpanel. Det er griselekkert.
Hverdagsheltene
Begge disse bilene er hverdagshelter. De skal frakte barn til barnehage, ishockeytrening og bursdager. De skal ta mor og far til jobb, skole eller fest. De skal ta hele familien med på ferietur; Norge på kryss og tvers, kanskje også til både Danmark og Tyskland. De skal kjøre møbler fra Ikea, hvitevarer fra Elkjøp og rusk på fyllinga.
De skal være familiens transportmiddel, til alt.
Da er det ikke viktigst hvilken av bilene som har den lekreste designen (Forden) eller de beste kjøreegenskapene (også Forden). Viktigere er det heller hvilken som har best plass (Passaten) og det enkleste interiøret (Passaten igjen) – rett og slett hvilken som er best til alle hverdagens oppgaver.
Men kanskje aller viktigst er pris.
En prisforskjell på over 40.000 kroner er mye på to biler som tross alt er så likeverdige som disse. Det er minimale forskjeller på de aller fleste punkter, bortsett fra nettopp pris.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testdata
- Historikk