-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dette er ditt liv
… Mondeo
En høstdag i 1992 markerte slutten på Ford Sierra. Nå skulle en ny retning tas – ut med bakhjulsdriften, inn med Ford Mondeo. I Europa ble bilen en stor hit. Første generasjon Mondeo fikk en kraftig facelift i 1996 – såpass stor at facelift-versjonen ofte omtales som Mk II.
Mondeo har alltid vært kjent for gode kjøreegenskaper, noe Ford virkelig tok med seg til neste generasjon (Mk III), lansert høsten 2000.
For å toppe dette kom andre generasjon i en ST220-utgave med, nettopp, 220 hestekrefter fra en 3-liters V6. I 2002 skrev Bil at hjulopphengene i ST220 «er så godt som uendret i forhold til en standard Mondeo 1.8 Trend, noe som sier litt om hvilke kapasiteter den bilen har når det gjelder kjøreegenskaper».
I 2006 dukket generasjon tre (Mk IV, logisk nok) opp. Helt ny, nye motorer og bedre plass – samtidig som den ikke forsaket de gode kjøreegenskapene til forrige utgave. Ford var så stolt over den nye Mondeoen at de fikk kranglet seg til en produktplassering i James Bond-filmen Casino Royale, hvor Bond (spilt for første gang av Daniel Craig) kjører en Mondeo til hotellet sitt – hvor han litt tilfeldig bytter den ut i en Range Rover Sport.
… Passat
Passat har vært med oss mye lengre enn Mondeo. Vi må helt tilbake til 1973 for å finne den første generasjonen, tegnet av legendariske Giorgetto Giugiaro. Han tok også for seg den første Golfen når han først var i gang – og sammen skulle de to bilene sette standarden for Volkswagens volummodeller i mange år fremover.
I 1988 dukket tredje generasjon opp, og overlevde (via en facelift kalt fjerde generasjon) til B5-modellen kom i 1996. Denne modellen kom i en rekke varianter – helt fra 1,6-liters bensin via 2,5-liters diesel, og opp til 2,8-liters bensin. Automat-girkasse, firehjulsdrift, sedan, stasjonsvogn – valgene var mange.
B5 satte på mange måter standarden i klassen for materialkvalitet og utstyr. Kanskje har gapet mellom Passat og Audi A4 interiørmessig aldri vært så lite som da.
B6 og B7 fortsatte der B5 slapp. Mer elegant utvendig og innvendig, og med høyere sikkerhet og utstyr. Men sjokkfaktoren var ikke tilstede – den fikk CC-utgaven etter hvert ta seg av. En lekker 4-dørs «coupé» i ren Mercedes CLS-stil. Nå har CC droppet Passat-navnet – og ikke er den like lekker som første utgave, men den viser at Volkswagen kan hvis de vil.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata