-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette er ditt liv
… Mondeo
En høstdag i 1992 markerte slutten på Ford Sierra. Nå skulle en ny retning tas – ut med bakhjulsdriften, inn med Ford Mondeo. I Europa ble bilen en stor hit. Første generasjon Mondeo fikk en kraftig facelift i 1996 – såpass stor at facelift-versjonen ofte omtales som Mk II.
Mondeo har alltid vært kjent for gode kjøreegenskaper, noe Ford virkelig tok med seg til neste generasjon (Mk III), lansert høsten 2000.
For å toppe dette kom andre generasjon i en ST220-utgave med, nettopp, 220 hestekrefter fra en 3-liters V6. I 2002 skrev Bil at hjulopphengene i ST220 «er så godt som uendret i forhold til en standard Mondeo 1.8 Trend, noe som sier litt om hvilke kapasiteter den bilen har når det gjelder kjøreegenskaper».
I 2006 dukket generasjon tre (Mk IV, logisk nok) opp. Helt ny, nye motorer og bedre plass – samtidig som den ikke forsaket de gode kjøreegenskapene til forrige utgave. Ford var så stolt over den nye Mondeoen at de fikk kranglet seg til en produktplassering i James Bond-filmen Casino Royale, hvor Bond (spilt for første gang av Daniel Craig) kjører en Mondeo til hotellet sitt – hvor han litt tilfeldig bytter den ut i en Range Rover Sport.
… Passat
Passat har vært med oss mye lengre enn Mondeo. Vi må helt tilbake til 1973 for å finne den første generasjonen, tegnet av legendariske Giorgetto Giugiaro. Han tok også for seg den første Golfen når han først var i gang – og sammen skulle de to bilene sette standarden for Volkswagens volummodeller i mange år fremover.
I 1988 dukket tredje generasjon opp, og overlevde (via en facelift kalt fjerde generasjon) til B5-modellen kom i 1996. Denne modellen kom i en rekke varianter – helt fra 1,6-liters bensin via 2,5-liters diesel, og opp til 2,8-liters bensin. Automat-girkasse, firehjulsdrift, sedan, stasjonsvogn – valgene var mange.
B5 satte på mange måter standarden i klassen for materialkvalitet og utstyr. Kanskje har gapet mellom Passat og Audi A4 interiørmessig aldri vært så lite som da.
B6 og B7 fortsatte der B5 slapp. Mer elegant utvendig og innvendig, og med høyere sikkerhet og utstyr. Men sjokkfaktoren var ikke tilstede – den fikk CC-utgaven etter hvert ta seg av. En lekker 4-dørs «coupé» i ren Mercedes CLS-stil. Nå har CC droppet Passat-navnet – og ikke er den like lekker som første utgave, men den viser at Volkswagen kan hvis de vil.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata