-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SUV-er med eksosrør - del 1
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
CVT
Mazda sverger fortsatt til stort sylindervolum og null turbo, og har i tillegg tatt i bruk drivstoffkutt til to sylindre ved lav belastning. I sum mener Mazda dette gir gevinst i form av lavere forbruk. Vår test viser egentlig ikke det, men mer om forbruk senere.
Hybrid teknologi betyr CVT på Toyota-språket. Så RAV4 har det jeg vil kalle en gammeldags CVT-løsning med mye turtallsjaging ved hard akselerasjon. Så her er det bare å håpe på bedre tider når RAV4 ganske snart erstattes med ny modell.
Mazda holder seg unna CVT og sender i CX-5 kraften til hjulene via en sekstrinns automatkasse. Kassen skifter raskt og mykt, og er en direkte årsak til at Mazda kan trekke 2000 kilo etter seg, mens Toyota RAV4 tillates å trekke 1650 kilo og Honda bare 1500 kilo. Utstyrt med manuelt gir trekker CR-V 500 kilo mer. For noen er dette viktige kilo, for andre ikke.
Jeg har opp gjennom årene irritert meg over CVT, som en kollega for noen år siden sammenliknet med sykdommer man kan leve med, men helst ikke vil ha.
Der er vi slett ikke nå, for titusenvis av nordmenn lever greit med de så godt som teknisk problemfrie CVT-kassene, og i RAV4 innrettet jeg raskt kjøringen for å unngå de høye turtallssvingningene. Høyt turtall i kombinasjon med høyt moment fra elmotorene – en foran og en bak for å håndtere firehjulsdriften - skyver likevel ikke RAV4 over på den sportslige banehalvdelen.
Også Toyota sverger til motorvolum og ikke turbo. 2,5 liter som i Mazda, men mindre motoreffekt som kompenseres med elmotorene.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3