Rekkeviddevinnere - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Rekkeviddevinnere - del 1
BILTEST: Ingen folke-elbil slår så langt Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro på rekkevidde. Selv ikke kulden tar knekken på dem.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Grisekaldt 
Så var det tid for å finne ut om Kia er like god på rekkevidde, og hvor langt det faktisk er mulig å kjøre med drøyt 60 kWh strøm i gulvet om vinteren.

Vi hadde riktignok bestilt kaldt vær, men ikke nødvendigvis med vind som gjorde det ganske ubehagelig å oppholde seg utendørs. Målet var Lillehammer, og med løfte om rundt 450 kilometer rekkevidde, riktignok på sommerføre og flat vei, slo testteamet seg til ro med at dette skulle nok gå greit.

For å få litt mer varierte veier, valgte vi å kjøre fra Oslo via Gjøvik oppover, og motorveien om Hamar tilbake igjen. Målet var å følge fartsgrensene og ikke kjøre saktere, med mindre trafikale hensyn tvang farten ned. Innetemperaturen i bilene ble holdt på 21 grader.

Testen startet med fulladede batterier, men kalde biler da vi hentet dem. Kald bil er slett ingen strømfordel, og de første kilometerne slukte begge strøm for å få rett arbeidstemperatur både på bil og den som satt inne i dem.

Samtidig sank temperaturen raskt fra minus 6 til minus 10 og litt senere til minus 16 grader.

360 kilometer
Den lavere temperaturen skulle vise seg å ha liten innvirkning på rekkevidden. Så etter et kaffestopp og 174,8 km på telleren rullet vi inn på Strandtorget i Lillehammer. Kia-en hadde da 179 km rekkevidde igjen, mens Hyundai-telleren viste et par kilometer mer. Samtidig bremset 14 kalde grader og sur vind effektivt lysten til å oppholde seg på utsiden av bilene.

Men vi hadde i det minste bevist at det lar seg gjøre å kjøre Oslo – Lillehammer tur/retur uten ladestopp, selv i vinterkulde. Rundt 360 km rekkevidde i vinterhalvåret klarer så langt ingen andre tilgjengelige folkeelbiler.

Returen foregikk på E6, og heller ikke motorveifart i 100/110 km skrudde rekkevidden nevneverdig ned. Etter en lang dag ute i kulda loset vi Kona Electric inn i garasjen med 18,5 kWh/100 km i strømforbruk, mens forbruket til e-Niro endte på 18,7 kWh/100 km. Oppgitt rekkevidde for de to etter den nye WLTP målemetoden er 449 km for Kona EV og 455 km for e-Niro.

Halvbrødre
Som du for lengst har oppfattet, er disse elbilene fra samme konsern halvbrødre i ideen og teknologien. Motorkraften på 204 hk er lik og om den ikke akkurat gjør de to til raketter, så hører akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på under åtte sekunder hjemme i GTI-klassen.

Batteripakken på 64 kW er også i energimengde identisk, men mens Hyundai kjøper battericellene fra LG Chem, handler Kia med SK Innovation. Kia er tydelige på at det å velge forskjellige leverandører presser prisen ned og volumet opp.

Under utviklingen av Soul EV for noen år siden, landet Kia på Chademo hurtigladestandard, mens Hyundai holdt seg til den europeisk/amerikanske fellesstandarden CCS. Nå har også Kia byttet til CCS både for e-Niro og kommende e-Soul, slik at begge kan lades med inntil 100 kW ladefart, samme som Hyundai Kona.

LES VIDERE:

Innledning

Del 1

Del 2

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: