SUV-kampen - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
SUV-kampen - del 1
BILTEST: Endelig er Honda startklar med hybrid CR-V. Samtidig går Toyota til angrep med ny og forbedret RAV4, mens Mitsubishi posisjonerer seg med oppgradert Outlander. Det er duket for SUV-kamp.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Begynte med Mitsubishi
De elektriske innslagene i SUV-klassen begynte med at Mitsubishi tidlig innså at verden kom til å gå i elektrisk retning og derfor allerede i 2014 slapp Outlander som ladbar hybrid. Takket være gunstige engangsavgiftsregler som skulle vise seg å bli enda gunstigere i årene som fulgte, ble Outlander PHEV suksess fra første dag.

Toyota RAV4 har i et par tiår vært en storselger i Norge, og da hetsen mot dieselbilene for alvor eskalerte i 2016, var Toyota klar med hybridvarianten - med takk og farvel til dieselmotorisert RAV4 som konsekvens. 97 prosent av alle som valgte RAV4 allerede i 2016 endte opp med den bensinhybride varianten.

CR-V har i sum vært dette århundrets viktigste bilmodell for Honda i Norge, og selv om salget de siste årene har dabbet såpass av at mange har glemt CR-Vs faktisk eksistens, er modellen like fullt en av bærebjelkene i Hondas verdensomspennende modellprogram. Så langt i år inntar CR-V plassen som USA mest kjøpte SUV og nummer fire uansett bilklasse etter tre pickuper!

Like store
Rent størrelsesmessig er de tre ganske like, altså mellom 4,6 og 4,7 meter lange. Ingen av dem byr på oppsiktsvekkende praktiske løsninger og ingen av de tre inneholder viktige sikkerhetsdetaljer konkurrentene ikke har.

En foreløpig felles konklusjon er at de alle er lette å finne seg til rette i, du sitter høyt med god oversikt i trafikken, de er trivelige på veien, bra utstyrte og ikke spesielt tørste. Fordi SUV-ene stadig blir mindre SUV-aktige og får mer personbilpreg, overtar de også mer og mer stasjonsvognenes rolle som familiebil.

På veien 
Med mindre det står Porsche eller noe enda heftigere på hekkluka er det bare å glemme at høybygg har noe som helst sportslig ved seg. Men det betyr ikke at de ikke er morsomme å kjøre og at produsentene bestreber seg på å viske ut forskjellen mellom stasjonsvogner og SUV.

I dette trekløveret har Outlander mest SUV-preg, tung og robust og klar for å trekke 1,5 tonn på tilhengerkroken. En skikkelig arbeidshest, er det umiddelbare inntrykket som forsterkes gjennom 1,9 tonn egenvekt.

Men i hverdagstrafikk er den smidig, og mer enn kjapp nok. 224 hk og mye elektrisk skyv, men hele testteamet spilte seg spørrende til poenget ved å betale 20.000 kroner ekstra for sportsutgaven som gjør bilen direkte ukomfortabel på dårlig vei.

LES VIDERE:

Innledning

Del 1

Del 2

Del 3

Vårt valg

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: