-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Folke-elbilene
Kia e-Soul, Nissan Leaf og Tesla Model 3 har alle batteri på mer enn 60 kWh og derfor lang rekkevidde. Den prismessige forskjellen mellom de tre synes også overkommelig, men der stopper likheten.
Først publisert i Bil 9-2019.
Da Nissan helt mot slutten av 2011 lanserte Leaf, hadde Mitsubishi med i-MiEV allerede skrudd på strømmen i folks bevissthet. Herfra kunne elbilene bare bli større, mer komfortable, ha lengre rekkevidde og bli billigere.
Nissan innfridde noen av disse ønskene, og elbilsalget økte så raskt at resten av verden, som knapt visste hva en elektrisk bil var, sperret opp øynene.
Sånn sett kom Kia til dekket bord i 2014. I forkant av at Tesla etablerte seg, hadde rikspolitikerne fredet elbilene fram til det var minst 50.000 av dem på veiene. Det kunne komme til å ta lang tid, trodde de fleste.
Snart 250 000
Det tok slett ikke lang tid. Nå nærmer vi oss 250.000 batterielektriske biler, mer enn 50.000 av dem bærer navnet Leaf på hekkluka, og elbilene står så langt i år for 44 prosent av alt personbilsalg.
De rundt 100 kilometerne de første elbilene hadde i rekkevidde for åtte år siden, er nå for mange modellers vedkommende byttet ut med 400 til 500 kilometer mellom hver gang bilen ber om stikkontakttilgang.
Tidlig i 2018 kom oppgradert Leaf, salget eksploderte og med 12.303 biler ble ikke Leaf bare fjorårets bestselger, men seilte inn i som fjerde mest kjøpte på ett år i norsk bilhistorie.
Ny ledestjerne
I 2019 regjerer Tesla Model 3. Ingen, kanskje utenom Teslas norske ledelse, var i stand til å forutse at denne tvers gjennom amerikanske elbilen med noe så upraktisk som et sedankarosseri skulle få norske bilkjøpere til å dra kortet i et slikt tempo at allerede fire måneder etter lanseringen inntok Model 3 sjuendeplassen på den nevnte historiske oversikten.
Da var allerede to historiske månedsrekorder fra dette århundret slettet og Leaf dyttet ned fra første til tredje plass.
Muligheten for at Tesla med Model 3 slår rekorden på 16 699 biler akkurat 50 år etter at VW satte den med Bobla (bakgrunnen for det høye bilsalget i 1969 var innføringen av momsen året etter), er faktisk realistisk.
Så hva er det Tesla gjør som de andre ikke har fått med seg? Akkurat det ønsket vi å finne mer ut av ved å stille Model 3 opp mot siste versjon av Nissan Leaf med 62 kWh og Kia e-Soul med 64 kWh batteripakke.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.