-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Folke-elbilene - del 2
Kia e-Soul, Nissan Leaf og Tesla Model 3 har alle batteri på mer enn 60 kWh og derfor lang rekkevidde. Den prismessige forskjellen mellom de tre synes også overkommelig, men der stopper likheten.
Ny e-Soul
Kia e-Soul er ikke bare større enn forgjengeren, men insisterer på å være SUV (kan ikke leveres med 4x4), og er langt mer påkostet og trivelig å oppholde seg inni.
Du sitter høyt, men som i Tesla og Leaf, ganske lavt over gulvet i baksetet. Batteripakkene tar plass, det går først og fremst ut over komforten i baksetet og gjelder alle tre.
Kia sparer ikke på utstyret i modellen de kaller Executive. Her er varme i rattet og kjøling i setene. Akkurat det er deilig på varme dager.
Kia har også soltak og headupdisplay med mange visningsfunksjoner inkludert fartsskilt og innstilt navigasjon.
Regenereringen stilles i tre trinn og ved å holde venstre hendel bak rattet inne, stopper bilen som om den skulle ha én-pedals-funksjon slik som Leaf har.
CCS
Kia har nå forlatt den asiatiske Chademo ladeteknologien til fordel for europeiske CCS. Kia oppgir hurtigladefarten på 64 kWh-batteriet til 80 kW. Største ladefart oppnådd under testen var 74 kW. Ladelokket foran sitter utsatt til for skade, men er mekanisk og fryser neppe så fast i vinterkulda at det ikke lar seg vippe ut med en isskrape.
Skjermen er naturligvis ikke i nærheten av Teslas, men til gjengjeld styres varmeapparat og ganske mange andre funksjoner via klassiske brytere/knapper, så teknologiskeptikere har ikke mye å frykte i Kia e-Soul.
Høybygg
Kia kjører helt greit. Den har tre kjøremoduser og du mister 10-15 km rekkevidde ved å skifte fra øko til sport. Den høye byggeformen gjør at bilen krenger noe, og 204 hk gir hjulspinn i svinger ved engasjert kjøring. Du sinker ikke trafikken på noen måte med Kia e-Soul. Til gjengjeld burde bilen vært bedre isolert mot hjulstøy. Her har Kia en vei å gå.
Mange liker også det kantete utseendet. Kia garanterer alle sine biler i 7 år/150.000 km. Det gjelder også e-Soul. Da vi publiserte testen i BIL hadde Kia lang leveringstid, men nå har de biler på lager.
Så er vi kommet til Nissan Leaf, fjorårsvinneren, som fortsatt selger bra med 40 kWh batteripakke. Med den store pakken, 62 kWh, er leveringssituasjonen en annen og regn ikke med å få bil bestilt nå før etter jul.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3