Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross

Konklusjon og testdata

Ole Brumm-bilene - del 2

Ja, takk til begge fordeler, er svaret på spørsmålet om hvorfor velge ladehybrid

Publisert Sist oppdatert

OVERRASKER
Den viktigste gevinsten hentes ut i effekten. 130 dieselhester mot 225 bensin/elektriske hester for C5s vedkommende og 258 hk i EHS. Dette er altså kraftfulle biler som til tross for å være høybygde og klart komfortorienterte, byr på mer underholdning på krevende veier enn testteamet hadde sett for seg før testen starter. Særlig EHS overrasket stort, og er kjøremessig et langt skritt framover sammenliknet med batterielektriske lillebror ZS.

Komfortpunktet i testskjemaet vinnes naturlig nok av Citroën. Citroëns patenterte støtdempere gir riktignok ikke samme komfort som den gamle hydrauliske teknikken gjorde, men løfter bilmerket likevel opp i tetsjiktet av biler uten luftfjæring.

IKKE 4X4
Begge trekker kun på forhjulene uansett hvilken motor som er aktiv. Som SUV ville de stått enda sterkere i det norske konkurransebildet om elmotoren hadde vært koblet til bakakselen og gitt 4x4-løsning.

Citroën fokuserer på hele 23 cm bakkeklaring som er kjekt å ha, men hvorfor? Manglende evne til å ta seg fram på dårlig vei stopper jo bilen lenge før hinderet inneholder ujevnt underlag, eller pakking av tung snø som utfordrer frihøyden under.

MG er den konvensjonelt bygde i duellen. Det meste oppleves forutsigbart, er lett å forholde seg til, og selv om det ikke oser Mazda-kvalitet av interiøret, har i det minste MG strukket seg for å gjøre det trivelig inne i bilen. Forstolene gir god støtte og testteamet satt best i MGs baksete (som passer best for to voksne), ikke minst på grunn av litt høyere sittestilling samt god støtte til armene både i døra og midtarmlenet. MG har også den beste beinplassen (71 cm), størst takhøyde (95 cm) og svært god plass til føttene under stolene foran. Men baksetet kan ikke lengdereguleres.

TREDELT BAKSETE
Det kan derimot det tredelte baksetet i C5. Her lengdereguleres hver sitteplass individuelt, og det har opplagte fordeler med kranglete barn som passasjerer, men også den ulempen at sitteflaten kan bli i smaleste laget for voksne. Vår erfaring er at om en voksen sitter bak, så vil midtsetet være mest komfortabelt.

Citroën har heller ingen koppholdere bak, hvilket minner meg om historien et par tiår tilbake i tid, da jeg påpekte det samme om en ny Citroën-modell, og fikk til svar at i Citroën drikker man ikke kaffe eller mineralvann mens man kjører, men champagne når man kommer fram … I MG derimot, var det flust med gode koppe-/flaskeholdere bak, men så har jo ikke kineserne samme champagne-tradisjoner som franskmenn.

SIMPLE RYGGEKAMERAER
Kjipt materialvalg i eksempelvis dørpaneler forsøkes i C5 kompensert med design som skiller deg ut i den grå massen av hverdagsbiler, men antallet rektangulære elementer som går igjen både utvendig og innvendig i bilen, mener testteamet burde vært dempet.

MGs skarpe kant akkurat der høyrebeinet hviler mot midtkonsollen, bør også gjøres noe med.

Og her kommer nok et par irritasjonsmomenter i hverdagen som i begge bilene må la seg ordne: kun 1,75 meter til låsen på bakluka gjør den lett å skalle i for menn med gjennomsnittshøyde (180 cm) eller mer. Og jeg kan love at det ikke er behagelig.

Dessuten: når ryggekameraet har vesentlig dårligere oppløsning enn kameraet på mobilen, så har bilprodusentene en utfordring.

LES VIDERE:

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS