Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

Ole Brumm-bilene

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

MG EHS

Ole Brumm-bilene

Ja, takk til begge fordeler, er svaret på spørsmålet om hvorfor velge ladehybrid

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.

Nye og interessante modeller i kombinasjon med store avgiftsinsentiver, dårlig utbygd ladenettverk og frykt for å bli stående strømløs på landeveien, har sendt salget av ladehybrider til himmels. I årets fem første måneder var volumet opp 80,3 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Antallet modeller å velge blant, økte i samme periode fra 49 til 80.

To av disse er Citroën C5 Aircross og MG EHS. Dette er SUV-er som produseres både med fossile og elektriske drivlinjer. MG valgte kun å ta ladehybriden til landet, mens 94 prosent av C5 Aircross-volumet handler om ladehybriden.

400.000 KRONER
De to koster begge rundt 400.000 kroner, litt under for den uinteressante innstegsmodellen og litt mer for volumvariantene. Som mindre kjent merke, prises MG noen tusenlapper under Citroën, men prisforskjellen er så liten at den knapt betyr noe i valget mellom de to.

Så hva er duellantenes sterke og svake sider?

La det med en gang være sagt at begge er ganske praktiske og store nok for å dekke behovene til en liten familie eller voksne par. Bilene dekker det daglige rekkeviddebehovet til de fleste og begge trekker ganske tung tilhenger (1300 kg for C5 og 1500 kg for EHS).

Her er det bare å sette seg inn, trykke på startknappen og legge i vei.

LADES HJEMME
Ingen av bilene kan hurtiglades, så de lades primært hjemme. C5 starter i batterielektrisk modus og befinner seg der til batteriet er nede på vanlig hybridmodus, om ikke føreren programmerer om for å beholde strømmen til senere bruk.

MG EHS opererer akkurat motsatt. Den starter i hybrid modus og forblir der, med mindre EV-knappen trykkes inn idet kjøringen starter. I MG må man altså velge å kjøre elektrisk, i de aller fleste andre ladehybrider må el-modus velges bort.

For å nyte godt av maksimalt vektfradrag, kreves 50 km elektrisk rekkevidde. Det klarer C5 og EHS med liten margin på papiret og med større margin i praksis, om man i det minste kjører forholdsvis normalt.

LANGT PÅ STRØM
Vår el-test, som riktignok ble kjørt i temperatur mellom 20 og 23 grader, men med klimaanlegget på, viste at MG som skal klare 52 km rullet hele 60 km før bensinmotoren grep inn. C5, som har mindre batteri enn MG (13,2 kWt mot 16,6 kWt) har oppgitt 55 km rekkevidde. Men da vi passerte 55 km var det fortsatt en strek igjen på batteriindikatoren, og først etter 66 km var det slutt på strømmen.

Så vil mange spørre om det egentlig er noen vits i å lade, og om bilene ikke fungerer like godt uten å koble de til strømnettet? Og naturligvis gjør de det, men da skal du samtidig få betale ved bensinpumpa. For selv om en testkjøring ikke alltid speiler gjennomsnittlig bilbruk, fikk testteamet hakeslipp ved opptanking etter en lang dag på varierte veier og ladetomme batterier allerede fra start.

SKYHØYT FORBRUK
Det eneste som var helt likt, var forbruket: 0,79 liter per mil. Det burde vært under 0,6 liter/mil. Oppgitt forbruk på 0,15 liter/mil for Citroëns vedkommende og MGs 0,18 liter/mil blir sånn sett kun for teoretiske verdier å regne knyttet til WLTP-målesyklusen. Kjørestil og brukslengde mellom hver opplading avgjør bensinforbruket.

Så hva er da den økonomiske gevinsten ved å velge ladehybiden framfor eksempelvis dieselutgaven av C5 Aircross, med oppgitt dieselforbruk på 0,55 liter/mil? Den umiddelbare gevinsten er 35.000 kroner, og man kan fylle ganske mye drivstoff før denne gevinsten er spart inn.

LES VIDERE:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS