Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester
Subaru Forester

Fast & furiøs - del 2

Du føler deg enda dummere når du kjører deg fast med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1
Tiguan er ikke like komfortabel som Kuga, og den opplevde støyen – særlig ved akselerasjon – er høyere enn i de to andre bilene. Heller ikke førerstøttesystemene er like mange, og avanserte som hos Forden.

Til tross for at dette er en påkostet R-utgave er multimediaskjermen mindre og betydelig dårligere oppløst enn det de fleste har på smarttelefonen sin i dag.

På plass bak rattet i Foresteren blir jeg først litt trist. Subaru har fått mye skjenn for utstrakt bruk av hardplast i sine biler.

Selv om de har tatt noen grep de siste årene, blir du neppe imponert om du begynner å kjenne på materialene i Forester. Det lille «taket» over kjørecomputeren i midtkonsollen ser ut som en del av et påbygg.

Knapper og hendler fungerer imidlertid godt – og stereoanlegget fra HarmanKardon leverer bra lyd. Betjeningen av multimediaskjermen er av touchmetoden, og det tok oss litt tid å finne frem i menyer. Størrelsen er grei, men ikke mer, og for berøringsskjermer spiller faktisk størrelsen en rolle.

Setene i vår testbil var i glatteste laget, og uten påfallende markant sidestøtte. Komfortmessig leverer de greit, og du sitter bra også over ganske lange strekk. Boxerdieselen er stillegående og støydempingen virker bedre enn hos forgjengeren, det bidrar til økt komfort.

Min bil er lastet med
Forester har fem centimeter lenger akselavstand enn Kuga, og 3,6 lenger enn Tiguan. Det sørger for at Subaruen vinner de fleste områdene der vi tar våre mål.

Bakseteplassen er desidert størst – det skiller faktisk så mye som 6,5 og 7 centimeter ned til de to konkurrentene. Også bagasjeplassen som faktisk er nesten 50 liter mer i Forester om du sammenligner med Kugaen.

Den største utfordringen er imidlertid ikke hva du får plass til, men snarere nyttelasten. For Subaru sin del er den bare 425 kilo, mens Kuga har 523 og Tiguan 596 kilo.

Skulle du velge å laste fem voksne inn i Forester, kan du i praksis ha brukt opp lastekapasiteten allerede før du har lagt en eneste koffert i bagasjerommet.

Snø eller asfalt?
Ute på veien leverer alle de tre bilene bra. Karakteristikken og oppsettet gjør imidlertid at underlaget skiller, særlig mellom Kuga og Forester.

Mens Ford som vanlig leverer en god kjøreopplevelse på tørr asfalt, endrer styrkeforholdet seg når vi gjør unna lange strekninger på godt norsk snøføre. Under slike forhold er Subaru suverent best.

Fords jakt på verdensbiler kan komme til å senke dem litt i anseelse hos de mest kjøreglade. Kuga har blitt mykere enn forgjengeren.

Det gjør den mer komfortabel, men har samtidig fjernet noe av den skarpe, lekne styrefølelsen som har vært et varemerke. Sammen med automatgiret bidrar det til å maskere bort litt for mye av underlaget når det blir glatt.

Motoren i Kuga er mer enn sterk nok, men toclutchkassa Power Shift, føles svært gammeldags når du sammenligner med DSG-kassa som sitter i Tiguan. Den fungerer helt greit, men skiftene er ikke like raske og myke, i tillegg kjenner du at den er mindre raffinert når du skal ut av revers og tilbake i drive.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan

Powered by Labrador CMS