Poeng og konklusjon

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Hyttebilene - del 2

Sjekker du fjellhyttene nær sagt når som helst på året, står det gjerne en SUV utenfor de bebodde. Men må det være slik? Vi dro til fjells med to flotte hyttebiler som slett ikke er hyttebiler.

Publisert Sist oppdatert

Nydelige i snøkaoset
Svært mye av kjøringen testteamet denne gang la bak seg, foregikk på skikkelig vinterføre, på stålis og et par titalls mil med snøkaos så voldsomt at politiet advarte folk mot å bruke bilen.

Ikke på noe tidspunkt overrasket bilene negativt. Mercedes har bakhjulsdriftens karakter, mens Volvoen i utgangspunktet er en framtrekker hvor begge teknikkers svakheter utlignes av firehjulsdriften uten at det egentlig merkes. Den lange akselavstanden bidrar til ekstra stabilitet når selv motorveien er så subbete at biler står henslengt i grøftekanten og oppå autovernet for hver mil.

Volvo tilbyr fire kjøreprogrammer hvorav det ene kun optimaliserer framdriften der farbar vei egentlig slutter. Volvoens 250 bensinhester er ikke noen sinke på veien, det er ikke dit jeg vil, men selv ikke i dynamisk modus bikker Volvoen over til å være et snev av sportslig.

Her er det bare å lene seg tilbake og nyte lyden fra Bowers & Wilkins-anlegget, for lyd gjør Volvo fortsatt bedre enn Mercedes selv om det lyser Burmester ut av Mercedes sine høyttalere.

Tilpasset
I All-Terrain endrer E 400 betydelig karakter ved å skifte fra komfort til sportsmodus. Fjæringen strammes opp uten at komforten reduseres merkbart, og særlig styringen blir betydelig spissere og mer tilpasset norske landeveier.

Naturligvis har begge bilene fire kameraer som viser kjøretøyet og dets plassering i fugleperspektiv om ønskelig, men hos Volvo sitter ryggekameraet helt åpent og tilgrises til det ubrukelige på minutter med våt veibane. Mercedes har derimot valgt den dyrere og teknisk mer kompliserte løsningen ved at kameraet spretter ut ved behov, mens ellers holdes skjult for skitt bak bilen.

Mercedes har sine særtrekk, og et av dem, som endatil Tesla tok med over på Model S: Girhendelen som lett forveksles med vinduspusserhendel på andre biler, og som Mercedes er alene om (altså med unntak av Tesla). Girhjulet på midtkonsollen hos Jaguar er mye lekrere om Mercedes avskyr den vanlige spaken.

Til gjengjeld gires E 400 d All-Terrain også med hendler på rattet, mens Volvo har den manuelle skiftefunksjonen lagt til i selve girhendelen.

Både Mercedes All-Terrain og Volvo V90 CC er nesten fem meter lange og byr på mye plass, Volvo mest i baksetet og Mercedes med klart størst bagasjerom inkludert et større rom under gulvet enn det Volvo har. Begge har selvkjøringsfunksjon på nivå II, altså at bilen holder seg i kjørefeltet om veimerkingen er god, men snø og dårlig veimerking gjør dette mer til teori enn praktisk funksjon i Norge.

Konklusjon
Det er forskjell på Mercedes E 400 d All-Terrain og Volvo V90 CC. Med unntak av motoren, skal det vanskelig gjøres å finne avgjørende ulikheter i bilenes datablad. Så sånn sett burde Volvo vunnet fordi den koster 200.000 kroner mindre enn Mercedesen.

Men så kommer dette ulne med totalopplevelse inn i bildet, det å føle at pakken inneholder noe ekstra som gjør bilen til mer enn bare et transportmiddel. Her mener jeg Mercedes scorer ekstrapoeng som kan være verdt ekstraprisen på allerede svært dyre biler.

Om du er blant dem som valgte SUV fordi du tror du får plass til mer i et høybygg av alt som skal være med, så sjekk det ut og du finner ut at det sjeldent stemmer.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Poeng og konklusjon

Powered by Labrador CMS