BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance

Mest 5-serie for pengene

Prisen er klar, og vi kan konstatere at ingen annen BMW 5-serie gir deg så mye krefter for pengene som nye 530e iPerformance.

Publisert Sist oppdatert

For første gang lanserer BMW en ladbar hybrid i 5-serien, og selvsagt er den som skapt for det norske avgiftsregimet. Når den i tillegg har en utvidet utstyrspakke, er det liten tvil om at nettopp denne modellvariant blir publikumsyndling hos norske BMW-kunder.

Les våre førsteinntrykk av den nye 5-serien etter prøvekjøring

– Nye BMW 530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske egenskaper med muligheter for ren eldrift i store deler av hverdagen. Det blir den syvende plug-in hybriden BMW lanserer i Norge og er en modell vi har store forventninger til, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

«Gavepakke»
Og han har trolig god grunn til å være optimistisk.

530e iPerformance får en pris på kr 524.900. Sammen med en utstyrspakke til en verdi av 43.400 kroner og automatgir som standard, blir dette uten tvil den 5-serie som gir deg mest for pengene.

Les mer om 5-serie og priser

Det utvidede standardutstyret inkluderer blant annet navigasjonssystem Professional med online-tjenester, parkeringsassistent med ryggekamera, rattvarme, 2-soners klimaautomatikk, blåtannforberedelse og kollisjonssikkerhetssystemet Active Protection.

Bilen kombinerer en 2,0-liters bensinmotor med 184 hk med en elmotor på 70 kW til en samlet effekt på 252 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter. Dermed gjør den 0-100 km/t på 6,2 sekunder og har en toppfart på 235 km/t.

Dekker hverdagsbehovet for mange
En større batteripakke enn i den ladbare 3-serien gir en teoretisk rekkevidde med ren eldrift på 50 kilometer målt etter NEDC-syklusen. I praksis betyr nok det rundt 30 kilometer – noe som likevel dekker hverdagsbehovet for svært mange.

Oppgitt forbruk etter samme målemetode er 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 44 gram per kilometer.

Det er et par haker ved 530e iPerformance som du bør være klar over. Den leveres kun med bakhjulsdrift, og batteripakken «stjeler» 120 liter av bagasjerommet slik at du sitter igjen med 410 liter.

I USA tilbys bilen allerede med firehjulsdrift, så vi får tro at den varianten også finner veien til oss etter hvert. Så får vi se når 5-serie Touring lanseres om 530e også kommer som stasjonsvogn. I så fall er hakene ryddet effektivt av veien.

Den ladbare 5-serien kan bestilles fra neste uke, og produksjonen starter i mars. Det betyr at de første kundene kan få sin nye bil før ferien, men regn med at det blir rush av kunder som vil sikre seg en nærmest avgiftsfri BMW.

Powered by Labrador CMS