-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enorm interesse for elektrisk Opel
Endelig går Opel Norge ut med offisielle tall, og de er imponerende: Før de i det hele tatt har sett bilen i levende live har 3700 kunder bestilt nye Ampera-e. Det er flere biler enn Tesla solgte her i hele 2016.
Vi har visst at interessen for nye Ampera-e har vært stor, men importøren har hele tiden nektet å gå ut med offisielle tall på hvor mange biler de har forhåndssolgt. Til nå!
Allerede fire måneder før de første kundene vil få overlevert sin nye elektriske bil, har norske Opel-forhandlere solgt Opel Ampera-e for 1,2 milliarder kroner – tilsvarende et antall på mer enn 3.700 biler, sier Opel i en pressemelding. Til sammenligning ble det ifølge OFV levert 5853 av e-Golf i 2016, Norges mest solgte elbil.
- Det vi opplever til fulle er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside bestillampera-e.no. Dette viser også den tillit som folk har til Opel og våre forhandlere. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, bekrefter administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge.
Norge først
Norge er det første landet i Europa som lanserer bilen, og selv om den store interessen i Norge ikke kom overraskende, kan ikke Jessen love at alle kundene får bilen sin så tidlig som de skulle ønske seg.
Produksjonen av Opel Ampera-e og søstermodellen Chevrolet Volt har akkurat startet opp på Orion-fabrikken utenfor Detroit. Som for alle nye modeller, vil produksjonstakten økes gradvis utover året.
- Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret, sier Jessen.
Dekker behovet for mange
En rekkevidde på 520 kilometer etter NEDC-syklusen er klasseledende, kun vesentlig dyrere Tesla-modeller kan friste med mer.
Opel Ampera-e imponerer også med sin beregnede rekkevidde basert på den kommende standarden, WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), der rekkevidden anslås til 380 kilometer.
Selv om ting som temperatur, kjørestil og veier vil påvirke rekkevidden, blir Opel Ampera-e en bil som for mange familier vil kunne dekke alle deres behov.
Med sin lengde på 417 centimeter, gir den i tillegg til plass for opptil fem personer og har 381 liter bagasjerom – mer enn mange av bilene i kompaktklassen.
Kobler du Ampera-e til en 50 kW DC-hurtiglader, vil det gi deg 150 kilometer rekkevidde på en halvtime. Opel garanterer at batteriene har en levetid på opptil åtte år, eller 160.000 kilometer. I denne garantien ligger det også at batterikapasiteten ikke skal svekkes mer enn 30 prosent.
Bildet er fra avdukingen av Ampera-e under Zero-konferansen i Oslo sist høst. (Foto: Øivind Skar)