En strøm av mennesker tittet og prøvesatt Opel Ampera-e de to dagene bilen var utstilt i Oslo. Som første kompaktbil med 60 kWh utfordrer produsenten resten av bilindustrien. Men kommer egentlig denne påståtte vidunderelbilen til å endre så mye i det norske elbillandskapet neste år?
Ikke noe framvist produkt under årets Zero-konferansen i Oslo tiltrakk seg mer oppmerksomhet enn Opel Ampera-e, GM/Opels nye batterielektriske kompaktbil.
60 kWh batteri og 500 kilometer NEDC-oppgitt rekkevidde høres fantastisk ut.
Realistisk rekkevidde Selv om den mer realistiske WLTP-syklusen garanterer 380 km bruksrekkevidde, er ingen i tvil om at Ampera-e bærer med seg noe nytt til elbilfolket, og samtidig tvinger konkurrentene til å handle raskere for ikke å bli forbikjørt.
Tallene parkerer konkurrentene for dem som setter rekkevidde øverst på prioriteringslisten ved valg av elbil.
Definerer batterikapasiteten Opel Ampera-e definerer nå den nye standarden for batterikapasitet og rekkevidde, og selv om eksempelvis Nissan har vist fram en 60 kWh batteripakke for neste generasjon Leaf, er Opel først ute. Det gir nødvendig oppmerksomhet for en produsent som i utgangspunktet ankom sent til selve elbilfesten.
Valget å vente med lansering til 2017 ser ut til å være bevisst fra GM som i mange år lot Ampera være en ladbar hybrid (som Chevrolet Volt i USA). Konkurrentene kunne gjøre erfaringer og tabber, mens store volum tvang ned prisen på battericellene.
Derfor var det nå mulig å øke kapasiteten til 60 kWh innenfor akseptable økonomiske rammer for produsenten og kunden.
Pris 330.000 kroner Så når Opels forhandlere uten å ha fått eksakt pris fra importør forhåndsselger Ampera-e til 330.000 kroner, er dette til høyere pris enn eksempelvis nevnte Leaf, men likevel akseptabelt fordi en Tesla med samme batterikapasitet koster innpå det dobbelte – inntil Model 3 er klar for levering.
Men betyr dette at alle andre elbiler over natten blir umoderne og tungsolgte i elbillandet Norge?
Jeg tror ikke det. Til det blir Opels volum i oppstarten for lite og leveringstiden for lang.
Bernt G. Jessen, Opels administrerende direktør i Opel Norge, vil riktignok ikke si noe om produksjonsvolum eller hvor mange biler de har forhåndsolgt, men fra forhandlere med kjennskap til prosessen antydes at drøyt 2000 kunder til nå skal ha signert kontrakt.
Annonse
Års ventetid Kunder som bestiller bilen nå må smøre seg med tålmodighet til 2018 før de får den levert, opplyser Jessen.
Det er over ett år til, og kun et begrenset antall bilkjøpere har tålmodighet til å vente så lenge på en ny bil om den ikke er uimotståelig attraktiv.
Så attraktiv tror jeg ikke Ampera-e er. For å helle litt kaldt vann over heiaroperne; Ampera-e er tross alt ikke annet enn en helt vanlig kompakt og moderne elbil med XXL batteripakke. Den er ikke en BMW i3 i konstruksjon og materialvalg.
Stabilt elbilmarked Det norske elbilmarkedet er innholdsrikt og omfattende. Regnes de endagsregistrerte bruktimportbilene med, nådde antallet solgte biler opp i 29.000 i fjor. I år ender det samme tallet på 26.000 elbiler.
Moms- og engangsavgiftsfritak fram til 2020 tyder på at elbilmarkedet holder seg stabilt og at det neste år kommer 25.000 nye batterielektriske biler ut på norske veier.
Det begrensede volumet og den lange leveringstiden for Ampera-e er godt nytt for alle andre som selger elbiler. Likevel skjerpes konkurransen og prisene presses slik som vi så skjedde med trillingbilene (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) da Nissan lanserte Leaf året etter.
Rekkevidde var avgjørende i den moderne elbilens barndom, altså for fem år siden. Det gjelder fortsatt, men understrekes ikke like sterkt.
Så kanskje det ikke er verd å vente et år ekstra på 400 km rekkevidde når 250 km eller kanskje bare 100 km er nok? Hvis så ikke var tilfelle hadde trillingbilene vært borte.