![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Sofistikert Radio-/audioanlegget har egen betjeningsfunksjon bak den nevnte berøringsplaten. En fiffig, liten sak som knapt er synlig, men fungerer svært godt. I tillegg har bilen CD-spiller. Alle bilene har for øvrig påkostede audioanlegg med svært god lyd, nesten som å sitte i en konsertsal. På Volvoen optimaliserer en egen innstilling lydbildet mot føreren. Sittekomfort oppleves forskjellig. Noen vil ha det slik og noen sånn. Testteamet tror det fleste vil finne seg godt til rette i forsetene på de tre testbilene. Innstillingsmulighetene er mange, to av dem har minne for innstilt posisjon på sete og speil, og utforming av setene gir kroppen god støtte. Volvo har i 50 år vektlagt setenes støttefunksjon og innebygde sikkerhet, og testteamet mener forstolene i XC40 er de beste, men at forskjellen i sittekomfort til Lexus er minimal. Takhøyde er det nok av i alle tre. I baksetet Audi er den eneste av de tre med baksete hvor hver av de to setedelene (40/60 prosent delt) kan lengdereguleres inntil 16 cm. Døråpningen bak er også så stor at det å komme inn og ut av setet ikke byr på problemer. Også i Volvo er benplassen (68 cm) god, men lav sittehøyde (bare 40 cm i forhant av setet) gir en følelse av nærmest å sitte på gulvet. Til å ha de beste forstolene, overrasker det at Volvo har kompromisset så mye bak. Tahøyde på 95 cm er flott. Lexus er størst utvendig, men oppleves minst innvendig. Du nærmest kler på deg bilen, og jeg antar det er hensikten, at den skal oppleves mer kompakt enn den faktisk er. Med 66 cm beinplass har Lexus dårligst plass bak, men den er ikke dårlig når du først har kommet inn i bilen med bra plass til føttene under setet foran. Faktisk er Lexus-baksetet det beste å sitte i, ikke minst takket være flott utforming på setet med god sidestøtte og bra sittehøyde (42 cm i forkant). Bagasjerommet Lexus derimot, med 283-liters lastevolum under det simple bagasjeromstrekket, har knapt plass til mer enn et par flyhåndbagasjekofferter før det er fullt. Bagasjeromsgulvet, som enkelt senkes på Audien, er fast på Lexus til tross for at det egentlig er et stort rom under gulvet som du riktignok kan legge fra deg småting i, men som jeg er sikker på at enhver UX 250h-eier gjerne skulle hatt til å stable vanlig bagasje i. Det lille bagasjerommet er uten tvil bilens største minus. Alle tre kjører bra uten å være sportslige. Det hjelper ikke at det står F-Sport på siden av Lexus, S-line i Audien eller R-design på Volvoen. Dette er for det meste staffasje, og selv med dynamiske kjøreprogram innkoblet blir ikke de tre særlig mer sportslige. Derfor er det viktig å huske at å bygge i høyden handler om funksjon og komfort, og først og fremst det. Så selv om Lexus er rundt ti centimeter lavere enn de to andre, er den fortsatt betydelig høyere enn normalbygde personbiler. LES VIDERE: - Del 1 - Del 2 - Del 3
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() F-F-F-F-Facebook ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||