MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV
MG ZS EV

Hektet på strøm - del 1

En billig kinesisk elbil mot en tysk bestselger med ledning. Men er det ikke altfor stor prisforskjell mellom MG ZS EV og VW e-Golf? Ikke si det etter at VW kampanjeselger e-Golf for 249.900 kroner.

Publisert Sist oppdatert

FORTRINNET
Ingen andre elbiler på MGs størrelse befant seg på det nivået i fjor høst. Og MG lovet at 3000 biler allerede var på vei til Nederland, det andre landet utpekt til førstelansering.

Men etter det svært morsomme pressemøtet ispedd en håndfull 1970-talls MGB og med slagghaugene fra Belgias største, og nå nedlagte. kullkraftverk som kulisse, gikk det ikke helt på skinner i månedene som fulgte. Importøravtalen glapp, og det opplagte forspranget MG hadde gikk fløyten.

Nå er importøravtale i boks og forhandlere på plass. Og prisen er den samme: 229.990 for en «ribbet» utgave, og 249.990 for den mest omfattende utstyrspakken med avkryssing i alle de mulige utstyrsrubrikker.

PRISDUMPET
I mellomtiden hadde den norske VW-importøren sikret seg alle tilgjengelige eksemplarer av Golf VII med elektrisk motor, og de dumpet prisen. For selv om e-Golf riktignok er på vei ut og opphører til sommeren, sier prisutviklingen på e-Golf det meste om hvordan prisene på elektriske biler kommer til å utvikle seg.

I februar i 2019 kostet en e-Golf 326.200 kroner (pluss frakt og levering). Ni måneder senere var prisen satt ned til 280.500 kroner, og nå er prisen på samme bil 275.400 kroner, mens en litt enklere utgave selges for 265.400 kroner, fortsatt pluss frakt og levering.

Men vent litt: I store forhandlerannonser fra Møller Bil, som eies av importøren, selges nå e-Golf for 249.900 kroner ferdig levert og inkludert varmepumpe (for å spare oppvarmingsenergi), parkeringssensor foran og bak, oppvarmet frontrute, LED-lys og adaptiv cruisekontroll, for å ha nevnt noe fra utstyrspakken.

SISTE e-GOLF
Golfs sterke merkevare som Europas mest kjøpte og verdens tredje mest kjøpte bilmodell gjennom historien, og en klar ener i Norge siden lanseringen i 1974, gjør det vanskelig å kjøre forbi e-Golf uten i det minste å stoppe opp og se om den fortsatt henger med teknisk og bruksmessig.

Samtidig er ny Golf VIII her om få måneder, den blir ladbar hybrid, men ikke elektrisk fordi Volkswagen flytter de elektriske bilene over på en helt ny plattform med ID.3 som første rene elbil fra Wolfsburg.

Etter denne forklarende runden for vårt valg av testbiler, trykket vi på startknappen i eget parkeringshus med fem grader lufttemperatur og fulladede batterier som på papiret skulle gi oss 263 km rekkevidde med MG ZS EV og 229 km med e-Golf. Tallene samsvarer godt med batteristørrelsen. MGs gir brutto 44,5 kWt mens e-Golf yter 35,7 kWt.

Det interessante med de to bilene er at størrelsen og komforten gjør dem egnet til mer enn å være pendlerbiler i nærmiljøet. Bilene er eksempelvis i utgangspunktet store nok for en liten familie til å dra på lange helgeturer eller for den saks skyld også ferie. Hadde det ikke vært for begrenset rekkevidde.

REKKEVIDDEN
Det er lett å akseptere kort rekkevidde på de minste elbilene så som VW Up/Skoda Citigo/Seat Mii, men så viser det seg i praksis at disse trillingene har lengre rekkevidde enn e-Golf og like lang som MG.

Dette er nok et større problem for MG og kommende Mazda MX-30 enn for e-Golf siden sistnevnte er på vei ut.

Så hvor langt kom vi? Oslo – Fetsund – Trøgstad – Mysen – Ørje og tilbake til Mysen. Målet var derfra på slapsete nullføre å kjøre videre for å teste lynladeren til Ionity på Rygge sør for Moss, men med 41 km igjen på Golf-telleren våget vi ikke kjøre videre.

Joda, jeg vet at Golf ofte har god reserve når batteriet egentlig er tomt, men akkurat rekkevidde gambler jeg ikke med hvis det kan unngås, så det ble lading ved Momarken. MG hadde her 60 km tilbake, Golf 41 km. MGs rekkevidde under våre kjøreforhold endte på 191,5 km etter å ha forbrukt 21,4 kWt på 100 km, mens e-Golf med mindre batteri og litt lavere strømforbruk oppnådde 171,4 km rekkevidde med 17,6 kWt forbruk av strøm per 100 km.

Cirka 20 km i rekkeviddeforskjell er neppe avgjørende for valg av bil, når andre parametere ellers er like. Men det er de jo ikke.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Tekniske data

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS