-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hektet på strøm - del 2
En billig kinesisk elbil mot en tysk bestselger med ledning. Men er det ikke altfor stor prisforskjell mellom MG ZS EV og VW e-Golf? Ikke si det etter at VW kampanjeselger e-Golf for 249.900 kroner.
LADEFARTEN
For i ladeprosessen oppdaget vi at e-Golf som kun har 40 kW ladefart på hurtiglader, faktisk ladet raskere enn MG ZS EV med oppgitt ladefart på 85 kW. Ikke på noe tidspunkt kom vi over 33,4 kW med MG, mens e-Golf flere ganger stanget opp i ladetaket i området 10-60 prosent av batterikapasiteten.
Vi har skrevet mange ganger at batterikapasitet ikke er avgjørende bare ladefarten er høy nok. Høy ladefart gir kort ståtid på hurtigladerne og reduserer ventetiden.
Det er her MG kunne stukket av med seieren og faktisk vært en brukbar langtursbil, men langsom ladefart gjør den mindre interessant til slike formål. Her har eksempelvis små koreanere som Hyundai Kona og Kia e-Soul med stor batteripakke både betydelig lengre rekkevidde og større ladefart, og er derfor mer egnet for lange turer.
Hva så med selve bilene? Hvordan fungerer de?
GOLF
e-Golf er som Golf flest god å kjøre, god å sitte i både foran og bak, har utstyr som varmetråder i frontruta, varmepumpe som gjør det mulig å kanalisere oppvarmingen av kupeen til føreren og lengderegulering av rattet for å finne fram til perfekt kjørestiling.
Men framfor alt har e-Golf infotainmentteknologi som nærmest feier enhver bil av veien. Den digitale instrumentskjermen med alle de grafiske valgmulighetene løfter inntrykket ytterligere.
Fordi Golf defineres som personbil, sitter du lavere i e-Golf enn i MG ZS. Noen liker det, mens rundt 40 prosent av alle som kjøper ny bil velger noe høybygd. Det får bli opp til hver enkelt å velge.
Til tross for mye motorkraft, 143 hk i MG og 136 hk i Golf, trekker jeg ikke sportskortet for noen av dem. De er begge passe komfortable, men Golf har uten tvil de beste setene å sitte i.
Der Golf stryker er på bagasjeplassen. Batteripakken stjeler altfor mye av rommet bak og reduserer oppgitt volum til 341 liter. Bagasjerommet i MG er derimot svært dypt og laster 448 liter.
Dessverre har ingen av dem plass til ladekablene under panseret. Trist, for særlig MG har god plass der framme, men mangler et trau å legge dem i.
MG
MG er resultatet av at kinesiske SAIC endte opp med restene av det som en gang var britiske MG Rover Group. Kineserne valgte å videreføre MG som merkevare, men dagens elektriske MG ZS (som i Storbritannia og andre steder i verden også selges med bensinmotorer) har ikke mer med det opprinnelige MG å gjøre enn navnet.
Du sitter uvant høyt i MG med minimale muligheter til å regulere førersetet ned og uten mulighet til å lengderegulere rattet. For å tilfredsstille Euro NCAP-kravene til fem stjerner har MG mange førerstøttesystemer, men med en skrikende varslingslyd. Ikke alle plages av slike lyder, men min testkollega og jeg lot oss begge irritere av dem. Der Golf sørger for at du ikke bare varsles men også holder deg i kjørefeltet, varsler MG om det samme, men griper ikke inn.
Instrumentløsningen og infotainmenttilbudet i MG sliter først og fremst med for dårlig skjermgrafikk. Min kollega slo fast at her er det ikke så mye som minner om 2020.
LADEPORTUTFORDRINGER
Det største svakhetspunktet til MG befinner seg likevel i fronten: Ladeporten. Du trykker på emblemet, og porten åpner seg. Eller gjør den det på en kald dag etter å ha kjørt i slaps dagen før? Ladeporter i fronten på elbiler byr lett på problemer i vinterland som Norge, og på MG er den både svakt konstruert, det kommer snø på innsiden under kjøring og luken gjør det nødvendig å bøye seg ned for å få tak i dekslene over selve kontakten.
Alt dette hadde ikke vært noe problem om ladeporten bare åpnes en gang i uka. Men denne bilen kommer mange av eierne til å lade hver dag, så selve ladeluka kommer til å bli bilens største irritasjonsmoment.
Vi forsøker ikke å dømme MG nord og ned, men den prisfordelen de hadde for et halvt år siden, er borte. Nå må kineserne konkurrere i et mye tøffere elbilmarked. Der gjelder mer enn pris.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.