-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Strøm + diesel
Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert
Mercedes GLE er uten tvil ladehybriden med størst elektrisk framgang. For fire år siden klarte den bare 14,1 kilometer før bensinmotoren slo inn. Den gang var batteripakken kun på 8,8 kWt, og den lå i tillegg som en stor klump i bagasjerommet og gjorde dette delvis ubrukelig.
Denne gang rakk vi 67 kilometer innover i landet før dieselmotoren startet. Ja, Mercedes har kastet ut den bensinslurpende V6-eren med 3-liters volum og erstattet den med en langt gjerrigere to-liters dieselmotor. Det gir seg dramatisk utslag på forbruk og CO2-utslipp:
Forbruk ved tomt batteri i forrige test: 1,18 liter/mil (bensin) – 273 gram CO2/km
Nå: 0,74 liter/mil (diesel) – 197 gram CO2/km
BLYTUNG
Likevel er dette en tørst bil, ikke minst på grunn av økt batterivekt. Forrige ladbare GLE var heller ingen lettvekter med vognvekt på 2390. Men større batteri veier mer, så om selve bilen faktisk er blitt lettere, har summen av komponenter økt vekten til 2580 kilo. Det er eksempelvis 420 kilo mer enn en dieseldrevet 350d veier.
Men hvem kjøper sistnevnte til 962.000 kroner, når Mercedes i ladehybriden leverer 48 hk mer til 144.000 kroner lavere pris? Og det til tross for at den ladbare koster vesentlig mer fra fabrikk enn den enklere dieselutgaven.
Forklaringen ligger i avgiftene hvor staten krever inn 339.454 kroner i engangsavgift for 350d, men bare 109.717 når det henger en ekstra grønn bokstav til på bakluka – altså en differanse på 229.737 kroner. Bare vent til Mercedes får opp leveringstakten. Da blir det mange GLE på veiene.
KOMFORTABEL
GLE er virkelig en deilig bil å kjøre, komfortabel med luftfjæring, men den responderer ikke like raskt på gasspedalen som bensinbilene i testen.
I Mercedes lengdereguleres og foldes baksetet elektrisk. Det gir mulighet for å variere bagasjerommet med over 200 liter – fra 490 liter til 685 liter under tidenes «billigste» bagasjeromstildekking i en luksusbil.
Siden det ikke eksisterer noe rom under gulvet bak, blir ladekablene i praksis liggende og slenge i bagasjerommet. De to andre har rom til kablene under gulvet.
GLE er eneste av de tre som kan hurtiglades. Med inntil 60 kWt ladefart. Dette testet vi ut på en av Fortums lynladere og oppnådde med 34 prosent strøm på batteriet hele 54,2 kW ladefart. Veldig bra.
Til slutt: pluss for at Mercedes kan trekke opptil 3500 kilo på tilhengerkroken.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X5
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.