Kortest rekkevidde - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Kortest rekkevidde
BILTEST: Fortsatt gir staten sekssifret kronebeløp i miljøstøtte til dem som kjøper råsterke og blytunge luksus-SUV-er, bare de har stikkontakt i tillegg til drivstofftank. Bil Autofil har testet to nyheter mot en etablert: BMW X5, Mercedes GLE mot Volvo XC90.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Da Volvo XC90 kom som ladehybrid for fire år siden, vakte den oppsikt på grunn av den gang god elektriske rekkevidde: 27,7 km klarte vi i vintertest. I dag ler man av slike tall.

Problemet er at mens konkurrentene har forbedret seg, er Volvo XC90 den samme bilen. Batteripakken er nå klart minst med 11,6 kWt, men denne gang fikk vi 32 kilometer ut av den. Vinterføret får ta skylden for at vi ikke var i nærheten av de oppgitte 47 km.

SJU SETER
Volvos styrke ligger i at mye av batteripakken befinner seg i mellomakseltunnelen. I tillegg sørger elmotoren for firehjulsdriften uten noen fysiske aksler fram til bensinmotoren foran. Alt dette frigjør plass bak og muliggjør sjuseters løsning. Som eneste i denne testen. På BMW er eksempelvis den tredje seterekken plukket bort for å få plass til hybridteknologien.

Så får hver enkelt i kjøpsposisjon avgjøre hva som er viktigst, sju seter og kort elektrisk rekkevidde, eller lang el-rekkevidde og færre sitteplasser.

Men så kommer avgiftselementet inn og lager krøll for Volvo. For det lille batteriet og den kortere rekkevidden gir ikke like store avgiftsfordeler som BMW og Mercedes her nyter godt av.

Nå prises ikke biler ut fra hva det koster å produsere dem, men ut fra det markedet er villig til å betale. Så med litt høyere avgift i bunnen priser Volvo basisversjonen av XC90 hele 100.000 kroner over Mercedes GLE PHEV. Akkurat det høres dristig ut.

Nå har Volvoen riktignok sju seter og 70 flere hester som drar på 350 færre bilkilo enn Mercedes, men Mercedes trekker 1100 kilo mer etter tilhengerkroken. Igjen: Behov avgjør valget.

RÅRASK 
Det er tydelig at Volvo XC90 begynner å trekke på årene. Den er rårask med 390 hk, men er ikke like leken og morsom på veien som BMW X5 og ikke like gedigen som Mercedes GLE.

Men Volvos seter skal det mye til å slå. Når de i tillegg kommer med deilig massasje, vinner Volvo på sittekomfortpunktet. Men funksjonstilgjengeligheten på den vertikalt monterte dashbordskjermen kunne flere i testen styre sin begeistring for. Det er bare å se til BMW og lære av hvor enkelt slik gjøres.

Nå skal jeg i rettferdighetens navn innrømme at om man kun kjører denne ene bilen, finner man fort ut av hva som ligger hvor i programmene, men Apple-intuitivt er det ikke.

Vi vet at erstatteren for XC90 er på vei, og at den uten tvil får bedre rekkevidde, men bilen er neppe her før mot slutten av 2022.
 

LES VIDERE:

Innledning

Mercedes-Benz GLE

Volvo XC90

BMW X5

Testdata og konklusjon
 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: