En drøm å kjøre - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
En drøm å kjøre
BILTEST: I månedens kompaktbiltest møter Ford Focus verdens to mestselgende personbiler: Toyota Corolla og Volkswagens nye Golf.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Helt tilbake til 1960-årene forbindes Ford med motorsport. Kunnskap og erfaringer derfra renner fortsatt nedover i Ford-organisasjonen, så selv i såpass rimelige og enkle biler som Focus, slår det en hvor bra de kjører. Den tresylindrede 1-literen med 125 hk gjør ikke Focus særlig raskere enn Corolla, men lydbildet og draget med manuellgirkassen gjør kjøreopplevelsen mer underholdende og komplett.

Focus som klart mest kjøpte Ford i Norge for tiden, er tøffingen med designelementer fra BMW, og bilen som på grunn av chassis og styring får deg til å kjøre noen ekstra mils omvei, bare for moro skyld. Tenk om alle folkebilkonstruktørene tenkte slik som Ford?

BUDSJETT-FORD 
ST-line med 125 hk er budsjettutgaven i Focus-serien som består av kombi og stasjonsvogn. Glem sedan, sånt passer bedre for britene. Selv om Ford leverer et par dieselpakker (1,5 liter/125 hk og 2,0 liter/150 hk) til Focus, velger to av tre bensinmotor-variantene og med omtrent samme fordeling mellom stasjonsvogn og kombi. Glem firehjulsdrift med mindre du venter på rallybilen.

Om du ikke synes 182 hk (bensin) eller 190 hk (diesel) er nok, så går det an å lukte på den mindre kompromissvillige og vesentlig raskere ST med 280 hk. Du får den både som kombi og stasjonsvogn.

De røde bremsecaliperne er prikken over i-en i ST-line. Bilen framstår som moderne med automatisk/mekanisk beskyttelse av dørkantene. Du sitter godt skrudd fast i de elektrisk regulerbare setene og er nå klar for svingete utfordringer, etter at varmetrådene i frontruta først har smeltet vekk siste rest av is.

LASS MED UTSTYR
Det pussige med akkurat denne aller rimeligste Focus-modellen er at Ford har lesset på den alt de har funnet i selskapets rikholdige hyller, først som pakkeløsninger og deretter skreddersøm – trolig for å vise valgmulighetene.

Her er B&O-anlegg med bra lyd og her er headupdisplay, som på grunn av varmetrådene i frontruten befinner seg på en skjerm mellom føreren og vindusglasset.

Den delvis analoge instrumenteringen gir et visst gammeldags preg, men du finner lett fram til all nødvendig informasjon.

Baksetet byr på betydelig mer plass til beina enn i Corolla. Men med opplastet bil, blir den tresylindrede 1-literen med 170 Nm i moment både høyrøstet og noe pinglete.

Focus har størst utvendige mål, og bærer preg av det innvendig. Særlig baksetet byr på sittekomfort bedre enn i mange av konkurrentene i klassen, men blir likevel slått av VW Golf.

 

LES VIDERE:

Innledning

Ford Focus

Toyota Corolla

VW Golf

Testdata og konklusjon
 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: