Storselgeren - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Storselgeren
BILTEST: I månedens kompaktbiltest møter Ford Focus verdens to mestselgende personbiler: Toyota Corolla og Volkswagens nye Golf.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Volkswagen Golf har siden lanseringen i 1974 vært VW-konsernets viktigste bil og med drøyt 275.000 eksemplarer også landets mest valgte bilmodell uansett klasse. Det setter Golf i en særstilling og posisjonerer bilen som den konkurrentene måler seg mot.

Nå er Golf VIII akkurat ankommet samtidig som Golf VII i elektrisk utgave fortsatt er landets nest mest kjøpte bilmodell. Så hvordan blir fortsettelsen?

Svaret ligger i dagen. I Norge tones fossile modeller ned fra VWs side. Det betyr at Golf VII kommer til å være her så lenge elektriske varianter blir å få tak i. Deretter endres fokuset mot ID.3 fordi ny Golf ikke kommer i batterielektrisk utgave.

DROPPER DIESEL
Det betyr slett ikke farvel til Golf, men det betyr farvel til mange varianter, eksempelvis alle med dieselmotor, og i hovedsak kommer norske Golf-kunder til å bli presentert for ladehybriden. Men enn så lenge er Golf VIII her som letthybrid med 150 hk, og ganske godt pakket med utstyr i en 1ST Edition.

Siden dette er lanseringsmodellen, og fordi det kommer flere varianter, velger jeg å ikke henge meg like mye opp i prisen som jeg ellers ville gjort. For det er ingen tvil om at ladehybriden kan komme til å bli en storselger.

Som forgjengeren bygges Golf VIII på MQB-plattformen, så endringene i kjøreopplevelsen er små. Golf kjører godt nok, men er ikke like morsom på krevende veier som Focus. For de Golf-kundene det spiller noen rolle, kommer både GTI og enda raskere varianter senere.

Utvendig er også endringene små, og det skal et trenet og interessert øye til å se forskjell på nåværende og ny Golf på 50 meters avstand.

COCKPIT-STYRT
Men cockpiten er helt ny, og jeg brukte ordet cockpit bevisst fordi å sette seg inn i Golf VIII gir et snev av kjøresimulatoropplevelse ispedd følelsen av å ratte fremtiden. Foruten en mengde knapper på rattet, noen få på midtkonsollen og en knøttliten girhendel, er alt skjermbasert. Selv om ikke alle i testteamet er enig, mener jeg fortsatt at bare synet av de to store skjermene og de to små som egentlig ikke har annen funksjon enn å fungere som hurtigvalg til viktige funksjoner.

Testteamet mener likevel at det beste ved Golf VIII likevel er pakkingen, den gode takhøyden (hele 96 cm), beinplassen i baksetet og det generelt høye komfortnivået. Letthybridpakken består blant annet av ikke merkbart sylinderkutt fra fire til to som medførte at Golf som eneste i testen brukte mindre drivstoff enn oppgitt (0,56 liter mot oppgitt 0,59 liter), men forbruket matchet likevel ikke fullhybride Corolla.

I den noe høyere prisen enn de to andre i testen inngår oppvarmet baksete, massasje i førerstolen og fjernbetjent parkeringsvarmer og ikke minst LED-Matrix hovedlys. Sistnevnte koster 11.100 kroner ekstra, er verdt hver krone og burde vært standard. Om jeg savnet noe: Ja, ryggekamera og headupdisplay. Også det kan leveres som tilvalg.

 

LES VIDERE:

Innledning

Ford Focus

Toyota Corolla

VW Golf

Testdata og konklusjon
 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: