![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||
![]() Volkswagen Golf har siden lanseringen i 1974 vært VW-konsernets viktigste bil og med drøyt 275.000 eksemplarer også landets mest valgte bilmodell uansett klasse. Det setter Golf i en særstilling og posisjonerer bilen som den konkurrentene måler seg mot. Nå er Golf VIII akkurat ankommet samtidig som Golf VII i elektrisk utgave fortsatt er landets nest mest kjøpte bilmodell. Så hvordan blir fortsettelsen? Svaret ligger i dagen. I Norge tones fossile modeller ned fra VWs side. Det betyr at Golf VII kommer til å være her så lenge elektriske varianter blir å få tak i. Deretter endres fokuset mot ID.3 fordi ny Golf ikke kommer i batterielektrisk utgave. DROPPER DIESEL Siden dette er lanseringsmodellen, og fordi det kommer flere varianter, velger jeg å ikke henge meg like mye opp i prisen som jeg ellers ville gjort. For det er ingen tvil om at ladehybriden kan komme til å bli en storselger. Som forgjengeren bygges Golf VIII på MQB-plattformen, så endringene i kjøreopplevelsen er små. Golf kjører godt nok, men er ikke like morsom på krevende veier som Focus. For de Golf-kundene det spiller noen rolle, kommer både GTI og enda raskere varianter senere. Utvendig er også endringene små, og det skal et trenet og interessert øye til å se forskjell på nåværende og ny Golf på 50 meters avstand. COCKPIT-STYRT Testteamet mener likevel at det beste ved Golf VIII likevel er pakkingen, den gode takhøyden (hele 96 cm), beinplassen i baksetet og det generelt høye komfortnivået. Letthybridpakken består blant annet av ikke merkbart sylinderkutt fra fire til to som medførte at Golf som eneste i testen brukte mindre drivstoff enn oppgitt (0,56 liter mot oppgitt 0,59 liter), men forbruket matchet likevel ikke fullhybride Corolla. I den noe høyere prisen enn de to andre i testen inngår oppvarmet baksete, massasje i førerstolen og fjernbetjent parkeringsvarmer og ikke minst LED-Matrix hovedlys. Sistnevnte koster 11.100 kroner ekstra, er verdt hver krone og burde vært standard. Om jeg savnet noe: Ja, ryggekamera og headupdisplay. Også det kan leveres som tilvalg.
LES VIDERE: - Ford Focus OBS!
annonse
|
|||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||
![]() F-F-F-F-Facebook ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||