Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov
Dekker de fleste behov

Dekker de fleste behov

Bortsett fra varebilbaserte flerbruksbiler, er de tradisjonelle flerbruksbilene med fossilmotor og sju seter snart historie. Mercedes GLB kommer derfor som et friskt pust. Vi har målt den mot Ford S-Max og VW Tiguan Allspace, alle med dieselmotor og firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

Litt stor familie eller bare behov for mye plass? For 20 år siden var det opplagte svaret flerbruksbil, etter at Opel brøt ny mark med Zafira. Ikke det at Opel var først ute med en familieflerbruksbil. Flere hadde gjort noe liknende før Opel, ikke minst Fiat med Multipla allerede i 1956, men interiørfleksibiliteten i Zafira satte standarden for flerbruksbilene (MPV) i årene som fulgte. Ulempen var at knapt noen av dem trakk på alle fire.

Så vokste de kompakte, tøffere og for produsentene ganske lønnsomme SUV-ene fram, men noe av interiørfleksibiliteten gikk tapt da SUV-ene spiste flerbruksbilene, først til lunch og så til frokost.

I 2005 utgjorde flerbruksbilene 11,8 prosent av samlet personbilsalg i Norge, SUV-ene 12,6 prosent, ifølge tall fra OFV. Ved inngangen til september er fordelingen 0,3 prosent flerbruksbiler, mens SUV-ene stod for hele 44,2 prosent av bilvolumet.

I dag er de to biltypene smeltet sammen. Store familie-SUV-er tilbys gjerne med inntil sju sitteplasser, og de fleste av dem trekker på alle fire. Skoda Kodiaq og VW Tiguan Allspace er to typiske eksempler, mens en typisk flerbruksbil og historisk storselger som VW Touran nærmest er død. Opel Zafira eksisterer ikke mer, det samme gjelder Fiat Multipla (som gjenoppsto på slutten av 1990-årene) og Nissan Qashqai +2, mens Renault Scenic ikke tas til Norge.

Og Ford S-Max, landets nest mest solgte flerbruksbil etter Citroën Grand C4 Spaceturer, og tilgjengelig med firehjulsdrift, lever farlig og blir neppe erstattet.

Sånn sett representerer Mercedes-Benz GLB, og snart Tesla Model Y, spennende unntak. GLB er tre-i-ett bilen, en flott personbil, med firehjulsdrift tar den seg nesten like godt fram som høybeinte SUV-er der slutter, og med tre seterekker har den ikke bare plass til to ekstra passasjerer om behovet skulle melde seg, men den byr også på bagasjerom som i store stasjonsvogner.

Men fungerer tredje seterekke på en slik måte at voksne kan sitte der, eller er de kun nødseter til erstatning for taxikø en sur vinternatt?

Til testteamets overraskelse, var det faktisk mulig å sitte bakerst i alle testbilene, ikke nødvendigvis over veldig lange turer og definitivt ikke for langbeinte, men bedre enn ryktet skal ha det til. Problemet er først og fremst å komme inn og ut av dem. Særlig ut, fordi åpningen mellom midtsetet som glir/vippes fram og bakkant av døråpningen, uansett er snau for voksne.

Selv om tredje seterad stjeler av bagasjeplassen når de ikke er i bruk, vil bagasjerommet for de fleste likevel være mer enn stort nok. Med ryggene på setarad to og tre lagt flatt, er både S-Max og Tiguan Allspace lange nok til å sove i. Mercedes GLB blir litt for kort.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford S-Max

- VW Tiguan Allspace

- Mercedes GLB

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS