Tiguan XXL - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Tiguan XXL
BILTEST: Bortsett fra varebilbaserte flerbruksbiler, er de tradisjonelle flerbruksbilene med fossilmotor og sju seter snart historie. Mercedes GLB kommer derfor som et friskt pust. Vi har målt den mot Ford S-Max og VW Tiguan Allspace, alle med dieselmotor og firehjulsdrift.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Volkswagen Tiguan var egentlig en kort SUV med lite bagasjerom, men med andre generasjon i 2016 endret VW hele konseptet, tok fram to varianter, en normalvariant og en XXL-Tiguan med mulighet for sjuseters konfigurasjon.

Nå har det vist seg at ikke så mange kjøper den med sju seter, men likevel velger lange Allspace på grunn av ekstra bagasjeplass og antydningsvis bedre annenhåndsverdi.

OPPGRADERES
Derfor måtte vi lete en stund før vi fant en ekte sjuseter. Dagens lange Tiguan fortsetter uforandret en stund til, selv om den korte oppgraderes og ladehybridiseres.

Men med 0,68 liter/mil i forbruk, sliter Tiguan Allspace i forhold til EUs CO2-krav om gjennomsnittlig fabrikkutslipp på 95 gram/km. Vårt testforbruk på 0,61 liter per mil hjelper lite i så måte. 233.700 kroner av kjøpesummen havner i statskassen som engangsavgift.

Til tross for 10 centimeter kortere utvendig lengde enn S-Max, har Tiguan med 1,85 meter akkurat like lang liggelengde i bagasjerommet om behovet skulle melde seg. Smalere bredde gir noe mindre lasterom som to-seter, men stort er det uansett.

TILHENGERVEKT
Tiguan trekker tilhenger på inntil 2,5 tonn, 500 kilo mer enn de to andre i testen. For noen, er så høy tilhengervekt viktig.

Volkswagen vil gjerne løfte seg litt nærmere premium enn konkurrentene, og for Tiguans vedkommende gir det utslag i ulike oppsett inkludert fire 4x4-kjøreprogrammer som testteamet er usikre på om egentlig bare betyr at du setter deg fast på mer utilgjengelige steder om du ikke har vett på å stoppe i tide. For med 21 cm bakkeklaring er Tiguan helt klart mest terrenggående av de tre testbilene.

INFOTAINMENT 
Tiguans skjermbaserte instrumentbord hvor navikartet lett plasseres mellom instrumentene, ligger mange år i opplevelse foran Ford S-Max. Og – takk og pris – bilen var utstyrt med et lite hjul på dashbordskjermen for å regulere lydvolumet.

Tiguans 190 hk motor og raskest til 100 km/t på papiret (8,6 sekunder) stemmer ikke helt overens med testteamets opplevelse. Tung i alle bevegelser selv i sportsmodus og ganske død i styringen, var en av kommentarene som falt tidlig i testen.

Sånn sett trenger Tiguan en oppfrisking, og byr ikke på det som i 2020 defineres som premium kjøreopplevelse. Men mange praktiske oppbevaringsrom, egen varmeregulering i baksetet, USB-uttak bak og flybrett som kan låses i iPad-stilling, løfter inntrykket.

LES VIDERE:

Innledning

Ford S-Max

VW Tiguan Allspace

Mercedes GLB

Testdata og konklusjon

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: