-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Opel Astra Electric
Endelig en elektrisk Astra
Batterielektriske Astra er sluppet ut på asfalten. Mot slutten av sommeren er den her og til jul kommer stasjonsvogna.
Selv om stemningen var høy i Berlin da Opel åpnet for kjøring av batterielektriske Astra, så oppleves det samtidig som om morselskapet Stellantis gjør dette litt motvillig og før de egentlig er klar for å ta det store elektrifiseringsspranget.
Tyskland presser tydeligvis på, så man tar hva man har, og gjør det beste ut av det. Opels styrke ligger i at de drar med stasjonsvognen i elektrifiseringsløpet – for dem som foretrekker mye bagasjeplass uten nødvendigvis samtidig å sitte høyt.
Ikke så viktig sør i Europa
Forklaringen på sendrektigheten – sett med norske øyne – er selvfølgelig at i de land i Europa hvor Stellantis' hovedmerker gjør det best, løper ikke kundene etter elbilene. Dit er det noen år fram.
Astras hovedkonkurrent er uten tvil VW Golf, og selv om VW elektrifiserte Golf for ti år siden, forsvant den batterielektriske varianten med Golf 8 og ble erstattet av ID.3 på en ren elbilplattform. I tillegg til ulike fossilutgaver, leveres Golf – akkurat som Astra – nå med ladehybrid drivlinje.
Begrenset interesse fra kundene i viktige land forklarer motor på «bare» 156 hk/260 Nm, 50 kWt netto batteripakke (54 kWt brutto) og 418 kilometer sommerrekkevidde for Astras vedkommende. Motor og batteripakke er identisk med den som allerede befinner seg i DS3 og Jeep Avenger, som snart kommer i Opel Corsa og som i månedene framover fases inn i flere små og mellomstore elbiler fra Stellantis.
Første Stellantis-elbil på ny plattform blir Peugeot 3008, men da skriver vi 2024.
Kombien først
Jeg nevnte innledningsvis stasjonsvognen som et Opel-pluss. Enn så lenge er det kun én elektrisk stasjonsvogn tilgjengelig i Norge, MG5. Og NIO har nettopp vist en stasjonsvognvariant/shooting break. Astra blir den tredje.
Hos Opel kommer kombien først. Og Opel har heller ikke gjort store synlige endringer i forhold til den ladbare hybriden som selges i Norge. Størrelsen er den samme, i hovedsak også den innvendige plassen og ikke minst bagasjerommet som laster 352 liter og økes til 1268 liter når bakseteryggene legges ned. Skiluka er på plass, men i motsetning til ladehybriden som trekker tilhengervekt inntil 1.450 kg, trekker elektrisk Astra 0 kg. Men heller ikke VW ID.3 trekker tilhenger.
Begrensningene
Ulempen forklares med plattformen. Den er i utgangspunktet hentet fram til små og mellomstore kompaktbiler, og her spør Europa i liten grad etter tilhengerfeste. Plattformen definerer også batteribegrensningen, men i motsetning til nyheten Citroën C4 X starter i det minste Astra med den nye motoren som yter 156 hk og ikke 136 hk, samtidig som oppgradert batteripakke med ny og bedre kjemi leverer 50 kWt netto og ikke 50 kWt brutto som den gamle gjorde.
Når Astra Electric er sluppet nå betyr det at de første bilene når Norge rett etter ferien slik kundene får sine tidlig på høsten.»
Det igjen gir Astra 418 km WLTP-rekkevidde under optimale forhold.
Nok ytelse?
Elbilene har gjort oss bortskjemt på ytelse. Det som før var raskt, regnes nå nærmest som parkert. Så når Astra bruker 9,2 sekunder til hundre kan det være greit å spørre hvorfor Opel nøyer seg med 156 hk når flere av de omtrent like store Kina-bilene yter 200 eller mer, VW ID.3 byr på 204 hk (enn så lenge) og rimeligste Tesla Model 3, som helt klart er en konkurrent, stiller med 283 hk.
Tidlig i 2024 starter leveringen av den lille SUV-raketten Volvo EX30 her med 272 hk og akselerasjon til 100 på 5,7 sekunder. Pakken med nevnte ytelser trekker 1000 kg tung tilhenger og prises i 2023 fra 322.000 kroner. Blir ikke lett å kjøre forbi en så sterk merkevare til så hyggelig pris.
Stasjonsvogn til jul
Når Astra Electric er sluppet nå betyr det at de første bilene når Norge rett etter ferien slik kundene får sine tidlig på høsten.
Oppunder jul, i praksis tidlig i 2024, slippes den elektrifiserte stasjonsvogna. Også den får de samme utvendige mål og lastemål som ladehybriden, og selv om data ikke er sluppet ennå tyder lite på stasjonsvognen trekker tilhenger. Trist for den millionen av tilhengereiere i Norge, de må finne noe annet å trekke den med. MG4 trekker i det minste 500 kg.
Jeg er blant dem som roper hurra for stasjonsvogner, men samtidig ser jeg av OFV-statistikken at kundene ikke akkurat står i kø. Av 1027 utleverte MG i år, er kun 78 stasjonsvogner (MG5), mens SUV-en MG4 står for halvparten av merkets volum. Kun to av de 49 nyregistrerte Opel Astra i år er stasjonsvogner.
Hva skal den koste?
Så til prisen. Hva bør en godt utstyrt Astra (det kommer bare én utstyrsvariant) som verken vinner på ytelse eller rekkevidde koste når VW ID.3 og Cupra, begge med 58 kWt batteripakke, koster 380 - 390.000 kroner, JAC 360.000 kroner, MG4 330.000 kroner, BYD Atto 400.000 kroner samtidig som Nissan Ariya er satt ned til under 400.000 kroner?
Men det skal Opel ha at AGR-setene deres er strålende å sitte i, at bilen oppleves morsom ute i trafikken og at 156 hk faktisk holder mer enn nok i hverdagen om ikke målet konstant er å bryne seg på naboens Tesla ut av første lyskryss.
For de fleste vil det være godt nok med 136 hk i Astras normalprogram selv om bilen alltid opptrer mer underholdende når det lyser S på det nøkterne dashbordet.
OPPSUMMERT
Endelig en elektrisk Astra, men prisen avgjør graden av suksess for en bil som verken vinner på ytelser eller rekkevidde.
Opel Astra Electric
Pris | Ca kr. 400 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 156 hk/270 Nm |
Batteri (netto/brutto) | 50/54 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,2 sekuner |
Toppfart | 170 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (WLTP) | 14,7 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 418 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 437/186/149 cm |
Akselavstand | 268 cm |
Bilvekt | 1 679 kg |
Nyttelast | Ikke oppgitt |
Bakkeklaring | Ikke oppgitt |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 352 - 1 268 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet* |
Kilde: Produsenten. *Fossil-utgaven: 4/5 stjerner |