Møller samlingen

Historie i Medvind

Møller samler samlingen

Harald A. Møller-konsernet – uansett hva navnet har vært – har vært forholdsvis flinke til å samle på milepælbilene. Noen har riktignok sluppet unna, men til gjengjeld har man vært liberal med hensyn til å kjøpe tilbake manglende. Samlingen begynner å bli ganske komplett, og nå kan alle få se den.

Publisert Sist oppdatert

De gamle bilene har i hovedsak vært lagret skikkelig bombesikkert i «gruvegangene» langt inne i Ekebergfjellet, bak selskapets klargjøringsavdeling på Bekkelagskaia i Oslo.

De har vært flinke til å vise dem frem på mindre arrangementer, ofte temautstillinger, i hovedkvarteret på Frysja. Men alle bilene? Først nå.

For etter at de kjøpte et stort lagerbygg på Alnabrukanten, der de blant annet har opprettet Møller Medvind, er det også blitt plass til nesten alle bilene i tillegg til en kafe og store lokaler for andre aktiviteter.

Åpent hus

Vi har med andre ord fått både en ny bilsamling i Norge, og et anlegg som mer enn gjerne stilles til disposisjon for bilklubber og andre som måtte være interessert i å fordype seg litt i bil- og/eller bedriftskultur.

Og siden alle bilene er kjørbare – og vel så det – blir de nok ofte å se både på klubbsamlinger, i promosjonssammenheng, på andre utstillinger og når det ellers måtte passe. De har aldri vært redd for å bruke bilene til de de skal brukes til.

Både eierfamilie, andre, tredje og fjerde generasjon var til stede på den store åpningen i går, sammen med en rekke av de ansatte som har vært sentrale både når det gjelder å redde biler og ta vare på kulturen. Det er helt åpenbart at dette er et genuint engasjement og ikke bare en obligatorisk kulturvasking.

Gjenbruk

Lokalene og innredningen er i seg selv verdt masse oppmerksomhet. Møbler og tepper og vegger er brukte varer fra Ikea – ikke nødvendigvis i familie eller satt sammen etter iøynefallende system, men det hele får plutselig preg av de feteste nye klubbene, av den typen som kan servere speisa luncher til ungdommelige mødre og når mørket faller på dukker de kuleste klubb-konseptene opp.

Lokalene langs Akerselva har plutselig fått konkurranse.

(Dream on, tidligere styreformann og tredje generasjon, Harald Møller, har for lengst gitt opp klubbinnsats-satsingen og ofrer seg for kunstfotosamling i stedet.)

Velkommen inn

Poenger er at her har du masse parkeringsplass og et miljø som virker meget mer velkommen-inn enn de iskalde, moderne lokalene til Polestar, Nio og de andre kinesiske wanna-be premium-merkene.

Så om det ikke kan bli Oslos nye raveområde der oppe, så kanskje Drive In kino når passende filmer dukker opp? Lydspor: Durand Jones & The Indications - Cruisin' to the Park.

Egentlig kan du ta en tur opp der i dag. Lokalene vil være åpne så lenge bruktbil ’outlet’en’ i første etasje er åpen. Ta deg god tid til å lese tekstene på de elektroniske plakatene som er satt opp ved bilene. Selv om dette også er biler du tror du kjenner, er det utrolig mye nytt du kan lære der.

Nytt Rom - et av de beste interiørbladene i verden bør hurtigst mulig ta en tur til Alnabru og få med seg noen eldre biler på kjøpet.
Nytt Rom - et av de beste interiørbladene i verden bør hurtigst mulig ta en tur til Alnabru og få med seg noen eldre biler på kjøpet.
Nytt Rom - et av de beste interiørbladene i verden bør hurtigst mulig ta en tur til Alnabru og få med seg noen eldre biler på kjøpet.
Nytt Rom - et av de beste interiørbladene i verden bør hurtigst mulig ta en tur til Alnabru og få med seg noen eldre biler på kjøpet.
Jan Møller, sønn av gründeren, Mari Schage Førde og Morten Møller ved samlingens eldste Boble. Ikke firmaets første, men gammel nok.
Jan Møller gjør seg klar til obligatorisk fotoshoot ved Dodgen som startet det hele. Tredje generasjon Mari Schage Førde og Morten Møller avventer.
Morten Møller ved to av de bilene han har eid: Norges første e-up og hans tidlige ID 3 bak.
En strålende Boble er også Morten Møllers - han vet alt om når hodestøtte ble innført. Boble-nerd.
Heldigvis er ikke nyttebilene neglisjert heller. Her en tidlig Type 2.
Her startet det hele. Dodgen ble satt sammen på Strømmen, men solgt gjennom Kolberg, Caspary-eide Strømmen Auto som etterhånden morfet til Harald A. Møller A/S.
En Samba-buss, forholdsvis nylig innkjøpt og (hvis den er helt ekte, ned til siste vindu i taket) kanskje samlingens mest verdifulle. Men hvem tenker vel penger?
En blybatteri City-Stromer fra den gang mange i Norge virkelig trodde på en fremtidig elbilindustri i landet. Krefter i Stavanger, der denne gikk, var blant de mest hardcore i dette arbeidet. I stedet ble det vannet ut med gratis bomring og subsidier for import-produkter.
En av samlingens viktigste biler (etter min mening). En blybatteri City-Stromer fra den gang mange i Norge virkelig trodde på en fremtidig elbilindustri i landet. Krefter i Stavanger, der denne gikk, var blant de mest hardcore i dette arbeidet. I stedet ble det vannet ut med gratis bomring og subsidier for import-produkter.
Hva en Th!nk har her å gjøre? Jan Møller var en ivrig forkjemper for prosjektet. "Jeg vet ikke hvor mange millioner vi tapte, men dette er jeg stolt av", sier han i dag.
En fornøyd vert for åpningskvelden, konsernets direktør for bærekraft og kommunikasjon, Paul Hegna, foran sin yndlingsbil fra samlingen - en ur-Quattro.
Heldigvis åpnes det for å vise andre biler. De må være relevante, men ikke ha direkte tilknytning til virksomheten. Men jeg ser for meg både en gammel Gudim-Porsche og en førkrigs diesel-Hanomag personbil.
En fremmed bil, en "ekte" Skoda lenge før Møller fikk agenturet. Heldigvis åpnes det for å vise andre biler. De må være relevante, men ikke ha direkte tilknytning til virksomheten. Men jeg ser for meg både en gammel Gudim-Porsche og en førkrigs diesel-Hanomag personbil.
Møller samlingen
Møller samlingen
Møller samlingen
Møller samlingen
Møller samlingen
Møller samlingen
Han var tidlig ute og sørget for at mange av dagens juveler kom tilbake .til selskapet. Skattejeger av dimensjoner. Her i samtale med Karl Eirik Haug, journalist med genialt spesiale å ikke skrive om biler når han skriver om biler.
Jon E. Røhrt, tidligere informasjonssjef i konsernet og lenge ansvarlig for alt som hadde med historie og kultur å gjøre. Han var tidlig ute og sørget for at mange av dagens juveler kom tilbake .til selskapet. Skattejeger av dimensjoner. Her i samtale med Karl Eirik Haug, journalist med genialt spesiale å ikke skrive om biler når han skriver om biler.
Powered by Labrador CMS