-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Storfamilienes dyre drøm
Audi Q7 og Volvo XC90, to SUV-er som fortsatt er digre, men nå også nesten like lette å håndtere i bytrafikk som småbiler.
Først publisert i Bil 8-2015.
I forbindelse med bilutstillingen i Detroit for noen år siden, satt en informasjonssjef med tette bånd til Audi på flyet til USA. Naturlig nok oppsøkte vedkommende Audis pressekontor, hvorfra han ble tilbudt skyss til utstillingen.
Utenfor ventet en varm Q7 med en bredskuldret amerikaner bak rattet. Informasjonssjefen kunne ikke dy seg, og lurte på hva amerikaneren mente om bilen?
Svaret slo ned som en bombe og vil bli husket lenge: – Jo, sa mannen, bilen er flott den, men hvorfor måtte Audi lage den så liten og trang?
I Europa snakket ingen om digre Q7 som liten og trang … Ei heller Volvo XC90 for den saks skyld.
Men det var for ti år siden. Senere har bilindustrien gitt oss så mange store SUV-er å velge blant at de få modellene miljøorganisasjonene elsket å hate tidlig i dette århundret, nå både er allment akseptert og en helt naturlig del av hverdagens trafikkbilde.
Digre, men flotte
Med dette som bakgrunn klyver jeg inn bak rattet i en Q7 lekrere enn noen annen Audi SUV jeg har kjørt. Fortsatt er bilen diger, men den oppleves ikke vulgær på samme måte som forgjengeren.
Kritikken mot Q7 har jo nettopp vært at den støter så mange fra seg. Det gjør så avgjort ikke den nye, selv med 20 tommer store hjul. Dette er virkelig mange nivåer fram, etter en slankekur som fjernet 325 kilo overflødig stål. Like fullt drar Q7 rundt på to tonn SUV, selv om det meste av karosseriet nå stanses ut i aluminium.
Bak kommer Lystad Skavold i nye XC90, også den ruvende og bare et par sandsekker under to tonn på vekta. Min kollega kjører svensk bilindustris tryggeste bil noensinne, i følge sikkerhetsutvikler Thomas Broberg hos Volvo i Göteborg.
Flagget svenske
Siden Volvoen allerede har viftet med det blågule flagget – ja, det stikker et lite flagg ut fra sidesømmen på hver framstol for å markere det rotekte svenske ved bilen – legger vi like gjerne testkjøringen til de dype, svenske skoger hvor veiene er førsteklasses, fartsgrensene hyggelige og annen trafikk nesten fraværende.
Det første som slår oss med Q7 og XC90, er hvor stille de ruller. På Q7 har Audi løst støyproblemet med doble glass i sidevinduene. mens den i målinger ikke like stillerullende Volvoen, har ekstra tykt vindusglass.
De to bilene er så like i veioppførsel at jeg en stund lurte jeg på om utviklerne var kokt i samme gryte. Men de har nok bare analysert hovedkunden, de godt voksne som bor i USA eller Kina, og som verdsetter trygghet og mye tilgjengelig kraft i kombinasjon med massevis av komfort.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata