Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron:

Endelig klar etter store forsinkelser

Den har vært utsatt i flere omganger, men nå er endelig fetteren til Porsche Macan premiereklar. At nykommeren er bygget på den dedikerte PPE-plattformen utviklet av Audi og Porsche i fellesskap, åpner en rekke nye muligheter.

Publisert Sist oppdatert

Audi Q6 e-tron får en startpris på 759.900 kroner inkludert quattro-teknologi, 270 kW ladehastighet og en WLTP-rekkevidde på opptil 619 kilometer. Den kan trekke tilhengere på inntil 2,4 tonn hvilket burde dekke behovet for de fleste caravan-entusiaster.

Ifølge importøren leveres bilen med en solid utstyrspakke som standard. Regn likevel med at du må krysse av i noen rubrikker for ekstrautstyr slik tilfellet alltid er hos de tyske premium-produsentene.

– Audi Q6 e-tron markerer det neste teknologispranget for Audi, med en helt ny digital brukeropplevelse og bygget på en plattform skreddersydd for elbiler i premium-segmentet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.

Samtidig med Q6 e-tron lanseres også toppmodellen SQ6 e-tron, begge med salgsstart i slutten av mars. Startprisen på SQ6 e-tron er 949.900 kroner.

– Vi vet at dette er en modell mange har gledet seg til, og vi forventer å se de første bilene på norske veier allerede i løpet av sommeren, forteller Edvardsen-Eibak.

Flere valgmuligheter

Audi Q6 e-tron vil få kraftige, kompakte og høyeffektive motorer, kombinert med nyutviklede litium-ion-batterier. Brutto batterikapasitet er på 100 kWt (94,9 netto).

Systemeffekten er på 285 kW (388 hk), og forbruket er etter WLTP-standard mellom 19,4 og 17,0 KWt per 100 km, avhengig av modell.

SQ6 e-tron vil få en systemeffekt på hele 380 kW (517 hk) med boost-funksjon/launch. Her vil modellene ha et WLTP-forbruk på mellom 18,4 og 17,5 kWh per 100 km.

Audi Q6 e-tron vil gjøre akselerasjonen fra 0 til 100 km/h på 5,9 sekunder. Tilsvarende for SQ6 er 4,3 sekunder. Toppfarten er respektive 210 km/h og 230 km/h.

Høy ladefart

Takket være 800-volt-teknologi og en maksimal ladeeffekt på 270 kW, vil Audi Q6 e-tron kunne gi svært korte ladestopp. Rekkevidden kan økes med opptil 255 km på bare ti minutter ved en kompatibel hurtigladestasjon. Tilsvarende kan batteriet lades fra 10 prosent til 80 prosent på rundt 21 minutter under ideelle forhold.

Et avansert system for regenerering står også sentralt for å øke effektivitet og rekkevidde. Rundt 95 prosent av all hverdagsbremsing kan håndteres av dette systemet, og Audi Q6 e-tron regenererer med opptil 220 kW.

Mellomklassen

Audi Q6 e-tron plasserer seg størrelsesmessig mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron. Lengden er på 4771 millimeter, bredden er 1939 millimeter og høyden er 1648 millimeter. Akselavstanden er 2899 millimeter, noe som muliggjør god plass for fem passasjerer med bagasje.

Fraværet av midttunell og den lange akselavstanden gir økt komfort også for den midtre plassen i baksetet.

Bagasjerommet er på 526 liter som øker til 1529 liter med nedfelte bakseterygger. Baksetet er delt i 40:20:40. Det kan i tillegg lagres 64 liter i bilens frunk under panseret.

Heldigitalt

Informasjonsavdelingen er heldigital og døpt Audi MMI-panoramadisplay og MMI passasjerdisplay. Den frittstående MMI-panoramaskjermen er buet og har OLED-teknologi. Den består av 11,9 tommer Audi virtual cockpit og en MMI-touchskjerm på 14,5 tommer.

Førerområdet er designet som en bue, og displayet er orientert mot føreren. I mørket gir ambientbelysningen en illusjon av at hele displayet svever fritt.

Til passasjeren foran har Audi utviklet et eget 10,9-tommers MMI-passasjerdisplay. Det har Active Privacy Mode, som hindrer at føreren distraheres, og slik at forsetepassasjeren kan strømme videoinnhold eller hjelpe til med navigasjonen – for eksempel søke opp ladestasjoner.

Med Augumented Reality Head-Up Display projiserer en stor bildeflate gjennom førerens del av frontruten. Her vises informasjon som fart, trafikkskilt, assistentsystemer og navigasjonssymboler. Disse elementene kan oppleves som opptil 200 meter unna. Bildeflaten til head-up displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm.

Audis selvlærende stemmeassistent, Audi Assistant, er basert på kunstig intelligens. For første gang vises denne også som en avatar i bilens sentrale MMI-display og i head-up displayet.

I tillegg er også tredjepartsapper tilgjengelig via bilens MMI-system direkte, og trenger ikke kjøres via en smarttelefon. Bilens app-utvalg vil utvikles kontinuerlig, og også tilpasses det området der bilen brukes.

Audi Q6 e-tron kommer med Bang & Olufsen Premium sound system, med 20 høyttalere og 830 watt effekt. Fire av høyttalerne er bygget inn i hodestøttene til forsetene.

Avansert lysteknologi

Også lysteknologien på Audi Q6 e-tron markerer et viktig teknologiskille. For første gang vil de digitale OLED-baklysene kunne kommunisere målrettet med bilens omgivelser (Car-to-X). Områdevarslingen som er kjent fra andre Audi-modeller er i Q6 e-tron utvidet til å inkludere kommunikasjonslysene. Dette varsler medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien. I tillegg til den vanlige baklysgrafikken vil de digitale OLED-kommunikasjonslysene vise en egen, statisk lyssignatur med varselsymboler i en kritisk kjøre- eller trafikksituasjon.

Den nye teknologien i Audi Q6 e-tron gir også nye muligheter for individualisering. Med opptil åtte individuelle lyssignaturer i Matrix LED-frontlyktene og de digitale OLED-baklyktene kan eierne gi bilen sitt personlige uttrykk på en helt ny måte.

Audi Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne, og er den første elbilen fra Audi som produseres ved hovedfabrikken i Ingolstadt. Neste modell ut fra PPE-plattformen er A6 e-tron som har verdenspremiere senere i år.

I Norge selger Audi nå kun elbiler og RS-modeller. Startpris på Q6 e-tron og SQ6 e-tron inkluderer frakt og leveringsomkostninger i Oslo.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Powered by Labrador CMS