-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Se på CR-V
Honda CR-V er nyoppusset og frisk, og har et par ting å by på som gjør at den bør være verdt en kikk. Vi har kjørt den.
Hva slags bil er dette?
Honda CR-V er Hondas innslag i den veldig populære, og etter hvert utvalgsrike SUV-klassen.
Dagens generasjon, nummer fire i rekken, har vært med oss siden 2012, men har nå fått en solid facelift, som blant annet inkluderer en rekke sikkerhetsfunksjoner under Hondas paraplynavn "Sensing".
Mer om hvordan disse systemene fungerer disse kan du lese i neste nummer av Bil.
Motor og drivverk:
Helt nytt er også det under panseret. Ut går dagens 2,2-liters dieselmotor, og inn kommer en kraftigere utgave av 1,6-literen vi kjenner som 120-hester.
Nå er det 160 hestekrefter som gjelder. 100 hester per liter i en dieselmotor var ganske utenkelig for få år siden. Nå er det ikke så mange som hever øyenbrynet av sånt.
Koblet til motoren sitter nå en helt ny automatkasse, som følger trenden om stadig flere trinn. Hele ni har funnet veien inn i Hondas utgave - et solid byks fra dagens femtrinnskasse. Alternativt leveres også bilen med en sekstrinns manuell som vi kjenner fra før.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
De aller fleste modeller i denne klassen virker å være bygget nærmest etter mal. Det er lite som skiller den ene fra den andre, og i stor grad gjelder dette CR-V også. Men personlig synes jeg CR-V har utseendet med seg i langt større grad enn mange andre i klassen.
En av de største forskjellene mellom CR-V og de fleste andre i klassen merkes så fort man setter seg inn. Sittestillingen er langt flatere enn hos konkurrentene, slik at man sitter med bena mer fremover enn nedover, akkurat som i en normal sedan. Likevel sitter man høyt nok til å ha god oversikt, og det er nok gulvet som er hevet for å få til nettopp dette. Det sørger også for at kardangtunellen knapt er synlig ved baksetene. Praktisk.
Hvem passer den for?
I bunn og grunn passer den for alle som er på jakt etter bil i denne klassen. Ser du på en Rav4 eller en Tiguan, er det ingen grunn til å ikke ta en kikk på CR-V også.
Hvordan er den å kjøre?
CR-V er helt klart satt opp med komfort prioritert foran sportslighet. Det er en egenskap jeg liker i en SUV. Understellet svelger humper og dumper med stor ro, men kommer naturligvis litt til kort i de dynamiske øvelsene.
Setene er også ganske flate, og mangler skikkelig sidestøtte, så dette er ikke bilen man foretrekker for moro-kjøringen. Faktisk ville jeg valgt stolene med alcantara/delskinn, i stedet for helskinn - alcantarastoffet har litt mer friksjon, og gjør at man sitter litt mer "fast" i svingene.
160-hesters-motoren jobber godt, og har et relativt behagelig lydnivå. Sammen med den nye ni-trinnskassa merker man nesten ikke at den er der, de to kompanjongene koser seg sammen og leverer varene. Man kan også sjalte mellom girene manuelt, med hendler bak rattet, men det er like greit å overlate jobben til elektronikken.
Om man velger manuell girkasse er ikke det noen nedtur heller. Honda vet veldig godt hvordan man setter opp pedalvandring, girfølelse og mekanisk sammenheng slik at det både blir enkelt og behagelig å bruke. Girskiftene er kontante, med passe kort vandring på girspaken. Clutchen biter tydelig, men er enkel å dosere.
Selv om Honda mener de har redusert støyen merkbart er det fortsatt mye vindstøy. i 110 kilometer i timen suser det overraskende mye rundt speil og vinduer.
Konkurrenter?
En hel drøss med konkurrenter. Tiguan og Rav4 blir som gjesp i sammenhengen, Nissan X-Trail er kjøremessig den nærmeste konkurrenten (men ikke like pen), mens Mazda CX-5 en knallhard konkurrent - spesielt nå i faceliftet versjon.
TEST: Tre SUV-konkurrenter
Dette liker vi:
Jeg liker utseendet og proporsjonene til CR-V - og interiøret er praktisk og brukervennlig. Sittestillingen er blant de bedre i klassen, og komforten er god.
Dette liker vi ikke:
Selv om interiøret er praktisk, er ikke dashbordet veldig spennende. Den nye infotainmentløsningen basert på Android-plattformen, er jeg usikker på - app-løsningen kan fort ende opp med tyve forskjellige apper, med tyve forskjellige layouter og design.
Og til slutt:
Prisene på den "nye" CR-V er ikke klare før om noen uker, men for 160-hesteren med manuell blir det ikke stor forandring sammenlignet med dagens 2,2-liter. For automat-varianten derimot, forventes prisen å gå ned med flere titusen kroner. 160 hk med den nye automatkassa kommer til Norge i juni.
Motor: | 4-syl. turbodieselmotor, 1597 ccm |
Effekt: | 118 kW (160 hk) v/4000 o/min. |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
Dreiemoment: | 350 Nm v/2000 o/min. |
Mål LxBxH: | 461 x 210 x 169 cm |
Akselavstand: | 263 cm |
Egenvekt m/fører: | 1733 kg |
Bagasjerom: | 589-1669 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 10,0 sek. |
Toppfart: | 197 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,51 l/mil |
CO2: | 134 g/km |
Pris fra: |